Recenze: Zdeněk Hanka – Tajemství pod Duhovákem

5

Zdeňka Hanku známe jako autora knih pro dospělé. V letošním roce však vydal knížku Tajemství pod Duhovákem, která je určena především dětem, což však neznamená, že se jejím prostřednictvím nemohou do bezbřehé krajiny Fantazie vrátit také jejich rodiče. Putování tří skřítků a jedné skřítky nabízí škálu dobrodružství barevnější než samotná duha a každý si v něm najde koutek pro svou duši.

tajemstvi-pod-duhovakemV tomto příběhu není nic stejné jako v obyčejném světě lidí. Děti jsou hned od první stránky vtaženy do kouzelné krajiny červených borovic, kde je možné upravit si přírodní zákony podle sebe nebo si koupit, co komu přijde na mysl, např. sušenou vodu, hranaté mýdlové bubliny, barevné sněhové vločky nebo třeba barvy na opravu duhy. Člověk se tak ocitá v prostředí, jaké si doslova sám domaluje ve své představivosti.

Hlavní hrdinové – Puki, Mánek a Frolík – jsou malí popletové, které trochu usměrňuje Malvínka. Ta se o ně trpělivě stará... A někdy je to zase naopak. Pocházejí z vesničky Bezestín pod kopcem Duhovákem. Všichni čtyři se vydávají na bláznivou cestu kolem světa a zažívají všemožná roztomile praštěná dobrodružství. A jedno mají přece jen s dětským světem společné – pevné přátelství. Mohou se spolehnout jeden na druhého a vždy si umí poradit. Když na své cestě balónem náhodou narazí na hustá mračna, jednoduše je nakrájí na menší. A jede se dál. Pravda, mají to jednodušší než v běžném životě. Chtějí-li zmizet před nebezpečím, stačí sáhnout do batůžku a rozvinout skládací mlhu. Kdo z nás občas po takové kouzelné rekvizitě netouží? Takovými a podobnými pomůckami je příběh nabitý. Nabízí bezbřehé možnosti k dalším a dalším dobrodružstvím. Nakonec však i skřítkové pochopí, že největším kouzlem je spojit síly a uvědomit si, že všude je dobře, ale doma nejlépe.

Po jazykové stránce je kniha velmi bohatá. Řekla bych, že autor se doslova vyřádil. Zdeněk Hanka je ve svém živlu, pokud jde o působivé popisy, které podtrženy krásnými ilustracemi otevírají krásný pohádkový svět. Příběh je ale také plný originálních autorských neologismů.

„Malvínko, uděláme si snídani až cestou, souhlasíš? Abychom se tady dále nezdržovali.“

„S tím souhlasím, mám tady mlékovinu, rohlíkovinu, taky marmeládovinu, míchanovajíčkovinu, co kdo chce. Jenom to zamíchám se sušenou vodu a snídaně bude natošup,“ hlásila Malvínka. (Str. 167)

Autor využívá absurdní humor, který pochopí děti přibližně od třetí třídy základní školy. Pokud ale budou číst s rodiči, kteří občas některé pasáže dovysvětlí, veselé dovádění skřítků určitě pobaví i menší děti.

Tato kniha není jedinou dětskou publikací Zdeňka Hanky. V roce 2013 vyšla knížka krátkých básniček Hry a hrátky se zvířátky, které autorovi ilustrovaly děti z Klokánku (projekt Fondu ohrožených dětí).

Tajemství pod Duhovákem je milý pohádkový příběh pro potěchu každé duše. Dětem otevírá dveře nově vytvořeného světa a pro dospělé přestavuje skvělý únik z uspěchané komerční doby a návrat do dětství.Postavičkám i okouzlujícímu prostředí vdechla živou podobu známá ilustrátorka Markéta Vydrová.

Název: Tajemství pod Duhovákem

Autor: Zdeněk Hanka

Ilustrace: Markéta Vydrová