Recenze: Piotr Socha – Včely

5

Poprvé jsem ji spatřila v knihkupectví jedné brněnské galerie, The Book of Bees. Obrovitánská kniha s překrásnou obálkou laděnou do žluta, obsypanou včelami. Jedna z těch knih, při jejichž listování cítíte šimrání po těle, jak se ve vás probouzí dětská radost z celostránkových ilustrací a minima textu. A co teprve, když jsem zjistila, že nakladatelství Slovart tuto knihu vydalo v letošním roce i v českém překladu Včely. Na české čtenáře z obálky svýma velkýma očima nekoukají pouze včely, ale dominuje jí člověk, včelař s bílým kloboukem a síťkou, stejně jako v polském originále Pszczoły. Právě o člověku a jeho vzájemném vztahu k včelám kniha především je.

vcelyAutorem knihy o rozměrech 27,5 × 37,5 cm je polský spisovatel Piotr Socha. Přestože jsou jeho ilustrace výmluvné, o stručné poznámky knihu obohatil Wojciech Grajkowski. Dozvíme se tak, že včely se na Zemi objevily před 100 až 120 miliony let, názorně vidíme, jak si staví úly a jak dělnice pečují o larvy nebo proč jsou v přírodě nepostradatelné. Brzy však přichází ke slovu první setkání člověka se včelami, které je dochováno na skalních malbách téměř na všech kontinentech. Od té doby je člověk se včelami neodlučitelně spjat, i když otázkou je, jestli i včely s člověkem.

Už Egypťané ve starověku se vyznali ve včelařství. Medem byl odkojen Zeus, nejdůležitější z řeckých bohů, manželce císaře Nerona i egyptské královně Kleopatře sloužil med jako klíč ke kráse a důležité místo zaujímal i v náboženství a zvycích Slovanů. Jakoby z novinových výstřižků se dočteme mnoho zajímavostí o včelách včetně toho, že aby vznikl jeden kilogram medu, musí včely navštívit několik milionů květů a uletět dohromady cca 150 000 kilometrů, což je stejná vzdálenost, jako kdyby čtyřikrát obkroužily zeměkouli. K tomu získáme recept na zázvorové sušenky s medem.

Kromě místa, které včely zaujímaly od nepaměti v lidské historii, se autor podrobně věnuje i včelařství. Ukazuje nám různé typy úlů i jejich vnitřní složení, včelařský úbor a nářadí i jednotlivé úkony včelaře při výrobě medu. Vyzdvihuje, že dobrý včelař musí o své včely pečovat, jen tak mu zůstanou věrné a nebudou se poohlížet po novém úlu. Včely totiž nemůže omezit plotem nebo je přivázat na špagátek, a tak zůstávají svobodné.

Nakonec se dozvíme i o mobilních včelínech, co pomáhá proti včelímu bodnutí, jaké existují druhy medu, ale také proč včely mizí, jaké problémy to přináší a jak jim můžeme pomoci. A to vše především prostřednictvím ilustrací, které potěší děti i dospělé.

U takových knih si přejeme, aby nikdy neměly otlučené rohy, zvlněné stránky či otisk mastného prstu na třinácté straně. Aby jednoduše nepodléhaly času, aby pečlivá práce autora, ilustrátora a redakce zůstala zachována v dokonalém stavu. I když právě důvěrná ohmatanost stránek a vůně, které se do ní otiskují častým čtením po více generací, jsou tou nejkrásnější odměnou.

Název: Včely
Autor: Piotr Socha
Nakladatelství: Slovart