Recenze: Hana Porebská – Co kdo dělá?

5

Co musí zvládat takový policista? Co musí všechno dělat při své profesi kuchař? A jak vypadá každodenní práce zdravotní sestřičky? Na tyto i další otázky odpoví kniha Hany Porebské z edice Obrázkového čtení Co kdo dělá?

Co kdo dělá?Hlavními hrdiny knihy jsou dva sourozenci, Bertík a Dorka, kteřímalé čtenáře provedou deseti kapitolami. V každé z nich se seznámí s jedním z povolání. Hned v první je to zubař, protože malý Bertík mlsal moc sladkostí a bolí ho zub. Jako každé malé dítě se návštěvy zubaře bojí, ale díky své sestřičce a babičce se do ordinace vydá. Kapitola vysvětluje dětem, co všechno pan zubař ke svému povolání potřebuje, jak by se měl chovat ke svým pacientům i to, co by měl člověk dělat, aby se případným zubním kazům vyhnul. V jiné kapitole pak děti potkají kominíka. Jelikož Dorka muže celého v černém ještě nikdy neviděla, její první reakcí je strach a křik. Babička jí ale vše vysvětlí a Dorka se dozví něco nového, navíc dostane od kominíčka dárek – srdíčko ze sazí na tvář. To se ale zase moc nelíbí babičce.

Příběhy o daných povoláních jsou mezi sebou propojeny hlavními hrdiny a tvoří dohromady vyprávění o dvou malých dětech poznávajících svět. Čtenářům budou děti zajisté blízké, protože svá dobrodružství prožívají při každodenních činnostech. Kominíka potkají při jízdě tramvají, se zvířátky se setkají při návštěvě v zoo, kde se seznámí s povoláním ošetřovatele, kuchaře mají v rodině v podobě jejich strýčka, za zahradnicí se vydá Dorka s maminkou po žádosti, že by si chtěla vypěstovat svou vlastní zpívající květinu, kterou viděla v pohádce, a pana policistu potkají Bertík a jeho kamarád při cestě do školy.

Edice Obrázkové čtení nakladatelství Albatros je určena dětem od čtyř let. Chybějící slova, která jsou zastoupena určitým obrázkem, by děti měly při společném čtení poznat a nahradit správným slovem, aby příběh dával smysl. Z vlastní zkušenosti mohu knihu doporučit i mladším zvídavým dětem. Je možné, že vás vaše ratolest mile překvapí tím, kolik slov už pozná a ví, co znamenají. Na konci každého příběhu je uvedena otázka, která má být podnětem k povídání. Navíc je v knize obrázkový slovníček, který rodičům i dětem pomůže správně pojmenovat dané kresbičky. Autorkou nádherných ilustrací je Hana Poreská, která už na svém kontě několik dětských knih má.

Knihu doporučuji malým čtenářům, kteří se do čtení rádi aktivně zapojují. Kromě milého vyprávění o dvou dětech se dozví o rozličných povoláních, rozšíří slovní zásobu a obohatí svou představivost. Kniha je primárně určena pro společné čtení rodičů s dětmi, ale díky velkým písmenům si mohou šikovnější a starší děti v knize číst i samy.

Co kdo dělá?
Autor Hana Porebská
Nakladatelství Albatros