Recenze: Ota Hofman – Lucie a zázraky

5

Lucie je malá holčička, která bydlí ve velkém zámku na kopci za městem. Bohužel nemá maminku ani tatínka, a tak zde bydlí společně s dalšími, stejně osamocenými dětmi. Zámek je totiž dětský domov, kde děti čekají na zázrak a doufají, že brzy už budou bydlet jinde. Lucie a zázraky Oty Hofmana ukáží dětem, že pohádkou může být i obyčejný život.

Lucie a zázrakyLucie je malá popleta. Často si plete levou a pravou nohu i levou a pravou botu. Neví, kam si uložila bačkorky před spaním, a tak je často dlouho před snídaní hledá. Pak se také stává, že při svém mudrování vejde do sprchy ještě oblečená a v nedávno nalezených bačkorkách. Stejně jako ostatní děti v dětském domově doufá, že si ji brzy vyzvedne maminka a že už bude všechno v pořádku. K tomu, aby se jí ale splnil sen, musí ještě ujít dlouhou cestu.

Petra je popleta, stejně jako Lucie. Petra už je ale dospělá žena, která bydlí se svým manželem – malířem Mikulášem – v malém roztomilém domku. Petra pracuje v továrně na výrobu hraček, která se jmenuje Šťastné štěstí, tedy do té doby, než ušije růžového psa a její šéf ji za tuto chybu vyhodí. Petra si svůj (ne)povedený výrobek vezme s sebou domů a věří, že jednou najde svou vysněnou práci a také někoho, kdo by měl rád její bláznivé plyšové hračky.

Když Lucie pozná Mikuláše, který musí v dětském domově za trest vymalovat, dozví se i o své mamince a roztočí se kolotoč událostí, v jehož závěru čeká na všechny dobrý konec, jak už to tak v pohádkách bývá.

Citlivě napsaný příběh o dětech, ke kterým osud nebyl nejmilejší. Pohádka o tom, že rodina by měla být na prvním místě, představivosti by se neměly klást překážky, a že ke štěstí občas stačí opravdu málo. Továrna na hračky Šťastné štěstí v tomto vyprávění představuje dospělé, kteří dětskému světu nerozumí. Svými hračkami chtějí děti poučit o světě a rozhodně se nesnaží o to, aby se s jejich hračkami děti bavily.

Kniha je krásně napsaná. V příběhu se snoubí dobrodružný pohádkový příběh plný dětské fantazie a úžasné ilustrace, které již v roce 1980 nakreslila Jitka Kolínská.  Ota Hofman je autorem mnoha úspěšných dětských knih. Tím nejznámějším příběhem, který byl i zfilmován, je zajisté Pan Tau.

Kniha Lucie a zázraky je stále aktuální a zaujme každé zvídavé dítě. Každý malý čtenář si totiž občas představuje věci, které nejsou tak úplně možné, a rád sní o tom, že se dostane do světa pohádek. A to mu alespoň zprostředkovaně hlavní hrdinka umožní.

Ukázka

„Kolik je na světě maminek? Taky milion?“
Ale byla to otázka, na kterou neznal odpověď nikdo. Do oken zámečku ťukal déšť. Zdálky sem zalehl zvuk gongu z jídelny. Děti se převlékly. K snídani byly rohlíky s máslem. Kakaa a rohlíků mohl sníst každý, kolik chtěl, a tak si nikdo nevšiml, že Lucka strčila jeden rohlík do kapsy a vyplížila se z jídelny. V zahradě si utrhla velký lopuchový list a dala si ho nad hlavu, aby na ni nepršelo, a vydala se do světa hledat maminku dřív, než bude pozdě, aby se na ni vůbec dostalo, jestli je maminek míň než milion. (Str. 26)

Název: Lucie a zázraky
Autor        Ota Hofman
Nakladatelství        Jota