Recenze: J. K. Rowling, Jim Kay – Harry Potter a Kámen mudrců

kniha

Na knižních pultech se objevilo nové vydání příběhu o mladém čaroději. Čím vyniká toto vydání od ostatních? Na stránkách Harryho Pottera a Kamene mudrců nás provází nádherné ilustrace od velmi nadaného Jima Kaye. Bradavice tak opět ožívají a my se můžeme vrátit na samý začátek, nastoupit do vlaku na nástupišti devět a tři čtvrtě a nechat se znovu okouzlit.

knihaO spisovatelce J. K. Rowlingové není třeba mnoho povídat. Kromě knih ze světa Harryho Pottera je autorkou románu pro dospělé Prázdné místo. Pod pseudonymem Robert Galbraith napsala detektivní romány Volání kukačky a Hedvábník. Poslední díl uzavírající detektivní trilogii by měl u nás vyjít v březnu 2016 a ponese název Ve službách zla. Bližší seznámení zde zasluhuje Jim Kay, který udělal veliký kus práce. Kay studoval ilustrace na Westminsterské univerzitě. V roce 2012 obdržel medaili Kate Greenwayové za své ilustrace ke knize Volání netvora od Patricka Nesse. Spolupracoval také na několika filmových a televizních projektech. Momentálně se věnuje ilustrování druhého dílu čarodějnické heptalogie, a to na Harrym Potterovi a Tajemné komnatě. Jim Kay na svém blogu uvádí, že ilustrování knih je mimořádně obtížná práce, a to je nejspíš ten důvod, proč to dělá. Více informací o jeho práci a jiné zajímavosti naleznete zde

Na Harrym Potterovi vyrůstala jedna celá generace, ale tato celosvětově úspěšná série k sobě neustále přitahuje nové čtenáře. Jestli je mezi vámi někdo nepolíbený tímto fenoménem, tak má příležitost to okamžitě napravit.

Do svých jedenácti let neměl Harry vůbec ponětí, že kouzla existují. Žil se svou tetou, strýcem a rozmazleným bratránkem, kteří mu nepřáli nic dobrého. Harrymu se celý jeho život od základu změní, když mu sova doručí dopis, ve kterém ho přijímají ke studiu na soukromé Škole čar a kouzel v Bradavicích. Přijede pro něj Hagrid, klíčník Bradavic, aby mu pomohl s nákupem kouzelné hůlky, kotlíků a jiných školních potřeb. Ve vlaku se Harry seznamuje se svými spolužáky, především s Ronem a Hermionou, kteří se stanou jeho přáteli na život a na smrt. V Bradavicích však není zcela bezpečno a Harry bude muset čelit velkému zlu, aby ochránil Kámen mudrců, jenž svému nositeli dává nesmrtelnost.

Příběh není směřován pouze na dětské čtenáře, ale na své si přijdou i ti odrostlejší. V dnešní době se jedná již o klasický fantasy příběh, který si hrdě udržuje své místo na výsluní. Rowlingová vytvořila svět, do nějž se všichni rádi vrací a jehož brány jsou neustále otevřeny novým návštěvníkům. Krásné ilustrace nás vtahují do děje a nechávají příběh žít. Obrázky se nacházejí na každé straně, někdy i na celé dvojstraně a celému čtení dodávají tu správnou atmosféru.

Nakladatelství Albatros má v plánu každý rok vydat jeden díl Harryho Pottera, takže se do budoucna máme na co těšit.

ROWLINGOVÁ, J. K., KAY, J.: Harry Potter a Kámen mudrců. Praha: Albatros, 2015, 256 s. ISBN 978-80-00-04039-4.