Čarování v kuchyni s čarodějkou Borůfkou

Bude mít vaše dítko narozeniny? Chce si pozvat kamarády a udělat velkou párty v americkém stylu? Dříve to tolik v módě nebylo, ale dnes už jsou narozeninová setkání s barevnými čepičkami poměrně běžná i u nás. A vy se děsíte, co všechno vás čeká? Chuťovky, koláče, nápoje… a co kdybychom se toho přestali bát a zapojili do přípravy děti? Helena Rytířová připravila kuchařku, která je určena právě jim. Našim malým pomocníkům. Bude stačit na to, aby se dítě naučilo samo připravovat pokrmy, jak popisuje anotace?

knihaVelká kuchařka pro kluky a holky je už třetí v pořadí, kterou autorka v nakladatelství Fragment vydala. Původně pracovala jako fotografka a svou práci využívala v časopisech, novinách, ale také ve své firmě na multimediální aplikace. V kuchařkách spojuje dohromady lásku k vaření, dětem a k fotografování, což je na knize opravdu znát. To, co každého zaujme na první pohled, je krásná grafika doplněná vkusnými fotografiemi čarodějnice Borůfky. Holčičky, která je jakousi průvodkyní po „světe vaření“ a která trpělivě vysvětluje každý úkol v kuchyni.

Na samém úvodu se Borůfka představuje a vysvětluje svým „učedníkům“, co by jim vlastně tato knížka měla přinést. Úvod je opravdu milý a ryze pohádkový. Borůfka si při tom obléká oblíbené tenisky, neboť na koštěti se v kuchyni létat nedá, a vysvětluje, že je třeba dbát pokynů a rad v knize, protože vaření může být veselé, ale také nebezpečné. Následují recepty od těch nejjednodušších, jako jsou vajíčka na měkko či na hniličku, rajčátkové špízy či krupičková kašička. Postupně se přidávají recepty složitější, které ale nepostrádají pečlivý popis, jak při přípravě postupovat. V něm autorka vždy hovoří ústy Borůfky přímo k dětem, nikoli k nějakému neznámému čtenáři. Děti tak mohou mít pocit, že knížka je napsána skutečně přímo pro ně. Některé recepty jsou vyfoceny v průběhu a každý krok doprovází fotografie s popisem, některé mají pouze rozpis surovin, jednoduchý návod a fotografii konečného výsledku.

Říká se, že v jednoduchosti je krása. Autorka dokázala sladit složitě vypadající pokrmy s velmi snadnými návody a krásnými fotografiemi. Tu a tam se v textu mihne tučný nápis, kterým Borůfka sděluje dětem nějaký zajímavý tip na zpestření či zjednodušení. Pokud bych podle této knihy nechala vařit své dítě, určitě bych se nebála výsledku. Přesto si nedokážu představit, že bych opustila kuchyň a na vaření nedohlížela. Přece jen, některá jídla se neobejdou bez sporáku, smažení a vaření, dítě se může opařit nebo pořezat nožem.

Jsem přesvědčená, že si knížku oblíbí děti i dospělí. Recepty jsou nadčasové a poměrně jednoduché na přípravu. Když budete hledat rychlé pokrmy pro nečekanou návštěvu nebo i pro svou silvestrovskou párty, jistě knížku rovněž využijete. Přesto – přenechme ji dětem a věnujme jim trochu té důvěry v kuchyni. Vždyť i čarodějka Borůfka děti nabádá, že kuchyni musí po sobě uklízet, stejně jako to dělá maminka.

RYTÍŘOVÁ, Helena. Velká kuchařka pro kluky a holky: Čarování v kuchyni. 1. vyd. Praha: Fragment, 2014. ISBN 978-80-253-2365-6.