Pavlinka, princezna z třešňového království

Kniha pro děti Princezna z třešňového království od Markéty Zinnerové vypráví o holčičce Pavlince, která často chodívá do jiného světa, do světa pohádek, kam utíkají i jiné děti. Na cestu si bere růžovou noční košilku až na zem s bílou krajkou kolem krku a rukávky. Jak její putování dopadne, napoví půvabná kniha, kterou vydalo nakladatelství Albatros.

knihaA tak měla Pavlinka krásnou košilku, ve které ráda tancovala.

Mám oči jako studánky,
košilku s volánky,
mamince jsem do pasu
a tatínkovi po kapsu.
Jsem malá, malinká
princezna Pavlinka. [1]

Jednoho dne poznala bílého chundelatého pejska, který koukal, že je Pavlinka princezna, a zeptal se jí tedy, kde má své království. Pavlinka šla však své království teprve hledat. A pejsek šel s ní, aby ji ochraňoval.

Cestou se zastavili u její babičky, která za ty roky zestárla. „Babi,“ prohlídla si její tvář Pavla, „ty máš pomačkanější tváře než zjara. A víc ses nahrbila.“ Babička své vnučce vysvětluje, že to se na ní podepsalo stáří, že jednou zestárne i Pavlinka. Po takovém ponaučení se hlavní hrdinka vydává s pejskem dál na cestu. Obdrží ještě od babičky nádherný červený tulipán, se kterým vyrazí hledat své království. Při cestě potká sekáče, který kosí trávu a vysvětlí jí, co znamená ten smuteční průvod s ponurou hudbou. Malá holčička se za tak krátkou dobu naučí poznat koloběh života.

Tulipáne, krásný pane,“ prosila Pavla, „vypravuj mi, co se stane, když zlý vítr stromek zláme? To už stromek nepovstane? Proč se sází semínko? A proč roste miminko? Proč babička roste k zemi, už je jí jen malinko. Bude zase miminko, nebo malé semínko? Tulipáne, krásný pane, vypravuj mi, co se stane.“ [2]

A jak to s Pavlinkou nakonec dopadne? Nalezne své království? A co se přihodí červenému tulipánovi? Nechte se překvapit v knize, která poučí nejedno dítě. Kniha je určena všem čtenářům od pěti let. Je psána krátkými větami, sem tam si autorka zarýmuje:

Zvonek, který nezazvoní,
kalíšek, co sotva voní –
tulipán, krásný pán,
z lásky byl darován.
Ó, jak je rád. [3]

Publikace byla přeložena do ruštiny, korejštiny i polštiny. Autorka v knize dětem přibližuje koloběh života. Pavlinka se tak seznamuje se stárnutím i se smrtí, ale dozvídá se i o růstu rostlin. Knize daly nádech ilustrace Mariny Richterové.

[1] ZINNEROVÁ, Markéta. Princezna z třešňového království. Praha: Albatros, 2014. ISBN 978-80-00-03668-7.
[2] tamtéž
[3] tamtéž