Kuřátko Ťutík

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Kniha Kuřátko Ťutík mne okamžitě zaujala ilustracemi Magdy Veverkové Hrnčířové, které jsou velmi veselé. Autorkou netradičního příběhu je Lenka Rožnovská. Kniha je určená dětem předškolního věku a vypráví příběh kuřátka, které se musí vypořádat s necitlivými obyvatelkami dvorku. Slepice to jsou protivné a zákeřné a snad i závistivé. Může děti zaujmout text, ve kterém je hlavní hrdina obětí ústrků?

kniha„Žít se slepicemi není vůbec jednoduché. Nevěříte? Tak si o tom nechte vyprávět. Ťuť.“

Jako vždy, když recenzuji dětskou knihu, i o této si vykládám se svým synem. Kuřátko ho baví, ale slepice Profesorka, Kokodačka i Rézinka mu vadí. Nemá rád, když si z Ťutíka utahují. Je to přecitlivělost nebo slepice kuřátko opravdu šikanují? Slepice jsou nakresleny roztomile, vypadají přátelsky, v příběhu mají ale spíše negativní roli. Takhle nějak si představuji čarodějnici nabízející Sněhurce otrávené jablko… Milý kukuč a bum… Hrdinova srážka s realitou.

Stavba příběhů je logická, text se hodí pro nácvik čtení na prvním stupni základní školy. Ilustrace nenudí a kniha působí celkově graficky vyváženě. Chvilkami vypadá Ťutík jako ošklivé káčátko, chvilkami jako kuřátko ztracené v obilí. Lenka Rožnovská má pro to zřejmě nějaký důvod. Naznačuje snad, že i zlobivé slepice se mohou napravit? Kéž by tomu tak bylo i v životě…

Kopec Hrbatá baba, dědeček Petřík nebo králík Truhlík i žížaly, které Ťutíkovi pomáhají, jsou fajn, malinko mimo příběh se mi zdá část s cirkusem a vykreslení dědečka jako vetchého staříka s plesnivou hlavou (v době, kdy valná část dědečků předškoláků musí ještě aktivně pracovat). Chápu, že nejde o chybu příběhu, ale spíše o moje vnímání světa kolem. Kniha na mne dýchá obrazy mého vlastního dětství – klid, máminy buchty a lezení na stromy a snad bych i knihu přátelsky přijala do knihovničky, nebýt Ťutíkova problému s karanténou.

Spisovatelka, zkušená pedagožka i autorka pohádek pro děti, vymyslela a realizovala zajímavý příběh, který ale naráží na srážku dvou světů – jednoho vlídného bezpečného, kde se hrdina po další ráně postaví, a toho okolního, ve kterém malí lidé ušlapávají sny druhých. Díky autorce si připomínám to, že běh světa neovlivníme a že rychlý úspěch (ani chytračení) nikomu dlouhodobý úspěch nenese. Knihu doporučuji k domácímu předčítání dětmi rodičům.

ROŽNOVSKÁ, Lenka. Kuřátko Ťutík. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4584-8.

Veletrh