Pojďte s Julií objevovat význam slov

Po dvou úspěšných titulech pro dospělé napsala Petra Dvořáková půvabnou knížku určenou malým čtenářům. Její Julie okouzleně hledí na život kolem sebe, vstřebává přes slova svět dospělých, občas se s významem toho kterého slůvka pere, ale vždy dospěje k vysvětlení. Má prostě slovíčka ráda. Když si neví rady, užije čistou a přímou logiku svých deseti let. A když ani to nepomůže, ptá se dospělých – jenže ti o některých podivných výrazech nechtějí vůbec mluvit. Jako kdyby se jich sami báli – třeba takového podivného a nepřátelského slova jako je „exekuce“.

knihaVedle slov Julii trápí, že už dva roky nebydlí s maminkou. Odstěhovali se s tátou a sestrou Elou na vesnici k tetě, co má dva kluky. To jsou teď její „skorobratři“. Vlastně je tu docela hezky, s tetou získala Julie i babičku a dědečka, ale maminka jí moc schází. Je přesvědčena, že její maminku zaklely neposlušné nápisy z lahví, které kupovaly v obchoďáku. Tak moc by jí chtěla pomoct, jenže maminka se neozývá, když se ozve, tak jen slibuje, ale za svými dcerami nepřijede.

Jak vidíte, Julie to nemá vůbec lehké. Potřebuje si srovnat v hlavě všechny změny, které v jejím životě zavinili dospělí. Musí se smířit s rozvodem rodičů, se změnou prostředí, s novými bratry, s malotřídkou… A nejvíc se musí poprat s tím, že dospělí někdy nedělají to, co tvrdí, že je správné: Třeba tvrdí, že lhát se nemá, a přitom sami neříkají pravdu, mlží. Jak se má pak takové dítě zachovat? Jak jim má věřit a řídit se jejich radami? No, řekněte sami!

Petra Dvořáková sepsala půvabný deník desetileté holky. Holky,co se dostala ne vlastní vinou do potíží. Holky, co chce všemu přijít na kloub, co musí skousnout během krátkého údobí mnoho novinek. Autorka dokonale vystihla myšlení zvídavé a zvědavé žákyně čtvrté třídy základní školy. Jedinečné jsou především Juliiny logické konstrukce, které jí pomáhají odhalovat pravdu.

Julie mezi slovy je pohledem do dětského nitra se vším všudy. Odhaluje chyby nás o něco starších, kterých se dopouštíme v přesvědčení, že je to pro dobro těch malých, nezkušených. Řekněte: můžeme chtít, aby děti říkaly pravdu, když sami mlžíme, neodpovídáme na otázky, nehodí-li se nám to do krámu? Petra Dvořáková svou knihou pro malé vytvořila i otázky pro nás velké. Obnažila nás jazykem desetiletého dítěte skoro dokonale. Takže zbývá odpovědět na otázku: je Julie mezi slovy jen pro děti? Rozhodně ne! Malí čtenáři se ve světě Julie a jejích slůvek najdou. A dospělí? Ti si mohou připomenout, že kdysi byli malí a že stejně jako Julie se na chování a jednání „dospěláků“ nekoukali vždycky jen s obdivem a pochopením.

Vedle velmi svižného textu, který je plný krásné dětské nezkažené logiky a přímosti, kterou autorka předestřela malým i velkým čtenářům, se kniha vyznačuje velmi působivými ilustracemi, které jsou z dílny Katariny Gasko.

Celkový dojem: jednička s hvězdičkou.

autorPetra Dvořáková (nar. 1977) vystudovala střední zdravotnickou školu a poté filozofii na Masarykově univerzitě v Brně. Krátce pracovala jako anesteziologická sestra. Nyní pracuje jako nezávislá autorka a publicistka. Do povědomí veřejnosti vstoupila svou první knihou Proměněné sny, za kterou v roce 2007 získala cenu Magnesia Litera. Tyto „rozhovory o iluzích a deziluzích, které přináší víra,“ vzbudily živý čtenářský zájem, ale i rozporuplnou reakci v církevním prostředí. V roce 2009 vydala svou druhou knihu Já jsem hlad s podtitulem „Příběh o zápasu s mentální anorexií, hledání, cestě a návratu k ženské duši“. Se svými dvěma syny žije ve Znojmě.

Knihu Julie mezi slovy vydalo nakladatelství Host