Výroba, prostorová orientace a skládačky

V posledních letech jsou v oblibě knihy pracovních návodů a tipů na drobné dárky. Od toho se také odvíjí kniha určená dětským čtenářům, Šikulové, vydaná před časem v Edici České televize. Na necelých sto stranách tu zájemci najdou nápady na jednoduché výrobky a mnoho dalších zajímavostí.

knihaV první části se nachází několik výtvarných nápadů různých obtížností. Každému výrobku je věnována celá dvojstrana, na které nechybí obrázek konečného výrobku, na protější straně pak čeká postup krok za krokem – možná zbytečně obsáhlý, co by stačilo říct několika slovy či krátkou větou, je rozepsáno do celého odstavce. Samozřejmostí je seznam pomůcek. Některé mi přijdou jako nedostatkové zboží, další mají poměrně vysokou pořizovací cenu – využije se z nich jen malá část a zbytek skončí jako nevyužitelný odpad.

Zdaleka ne všechny návrhy a nápady lze házet do jednoho pytle. V nejednom z nich se dají využít zbytky z domácnosti. Koho by napadlo ze staré mapy, nafukovacího balonku a několika dalších drobností vyrobit globus? Není sice takový, jako se dá koupit v obchodě, ale jako doplněk interiéru stačí. Mnoho dalších výrobků slouží jen jako dekorace. Z některých dalších lze vyrobit zcela praktické předměty. Kdo by nechtěl mít vlastní, originální balicí papír? V knize najdete také nápad, podle něhož můžete zmodernizovat starý nábytek, trochu pak připomíná kousky z katalogu IKEA. Nebo si děti mohou ze snadno získatelných materiálů vyrobit krabičky na svoje poklady.

Další část se zabývá spíše postřehem a orientací v prostoru. Na čtenáře tu čeká několik hlavolamů a úkolů, ve kterých má poskládat určený tvar nebo odhadnout, kolik kostiček bude potřeba na poskládání zobrazeného tvaru. Na první pohled by se takový úkol mohl zdát nesplnitelný. Není to však tak těžké a za použití logiky netrvá vyřešení až tak dlouho.

Na konci knihy pak mladí čtenáři najdou správné odpovědi na tyto úlohy, všechny jsou až neuvěřitelně snadné. Stačí jen na okamžik odložit lenost a zamyslet se nad problémem, správné řešení se pak objeví samo. Na druhou stranu není od věci si nápady ověřit.

V závěrečné části se pak objevují jednoduchá origami. Koho by nelákalo zkusit si složit pejska nebo praktickou krabičku na bonbony? Některé z útvarů patří mezi klasické dětské skládačky – lodičky, případně různé druhy vlaštovek a letadýlek. Převážnou většinu z nich není těžké složit, milovníci slovních popisů však mohou být zklamaní – jakýkoli popis tu zcela chybí, celý postup se dá zjistit z nákresů, které sice nemají žádné očíslované kroky a pro prostorovou orientaci nejsou nijak ideální, přesto se podle nich snad každý dokáže zařídit.

Kniha – či spíše příručka – se na první pohled zdá velice praktická. Fotky ukáží konečný vzhled, pomůcek není potřeba příliš, autoři občas přidávají tipy na zdokonalení práce. Přesto není dokonalost sama. Může za to především barevnost textů. Přeci jenom – žlutý text na bílém pozadí není vidět kdovíjak úžasně. A nebylo by také od věci u některých výrobků doplnit něco málo z historie nebo o možnostech použití výrobku v jiných částech světa.

I přes nedostatky, o kterých jsem se právě zmínila, příručku použijí mladší děti, ale také vedoucí zájmových kroužků. Značné množství zvládnou děti samy, bez pomoci dospělého nebo staršího sourozence. U všech ostatních se občas objevuje upozornění, že budou použity předměty, které mohou být v dětských rukách nebezpečné. Dá se říct, že tvůrci Šikulů myslí na všechno.

Knihu Šikulové vydalo nakladatelství Edice České televize