Verše o beruškách

detail

Zuzaně Pospíšilové vyšla v tomto roce nová pohádková kniha – O beruškách. Jde o veršované příběhy o beruškách, které mají stejná jména jako malé holčičky, ale také stejné starosti. Knihu vydalo nakladatelství Grada.

Berušky se rovněž rády parádí, mlsají, jsou zvědavé, někdy trochu hádavé a lenivé a stejně jako malé slečny také rády čtou nebo poslouchají příběhy.

knihaA my si jeden takový povyprávíme. Bude o Anežce, jak si sedla na ježka. Byl zrovna podzim a Anežka shrabovala popadané listí. Chtěla mít na zahrádce všechno v pořádku, protože měly brzy přijít mrazy. Div nepadla únavou. Chtěla si na chvíli odpočinout a posadit se. Jen nevěděla kam. Přišla za ní myš a ukázala jí, aby si sedla na klubko, jež dobře znala. Beruška si tedy sedla a najednou celá zbledla. Sedla si totiž přímo na ježka. Myška se tomu tak smála, až je ježek probudil. Nechápal, čemu se myš směje, ale vůbec se mu to nelíbilo. Rozběhl se za ní, ale myš ho přechytračila, protože zalezla do díry. Tam na ni ježek nedostal.

Kniha obsahuje dvaadvacet příběhů o beruškách. Některé berušky jsou hodné, jiné nezbedné. V knížce se dočtete o parádnici Adélce, s Eliškou budete poznávat sluneční miminka, dozvíte se, jak brouček Jindra zachránil Jolanku, jak Karolínku s Kristiánkem hledali hezká slova, přečtete si o Růžence ze šípku či o copaté Terezce. Anebo poznáte Marušku, které se rozbila lampička, a tak si půjčila z nebe hvězdičku, aby si mohla číst.

Beruška jen z okna hledí
na zářící hvězdičky.
„Proč se jedna neposadí
místo mojí lampičky?“

„To je vážně skvělý nápad!“
Maruška si pomyslela.
Začala se k nebi sápat.
Jak? To sama nevěděla!

Rychle v tmavém nebíčku,
ať ostatní nevědí,
utrhla si hvězdičku
velikosti medvědí.

Do chaloupky donesla ji,
do postýlky lehla si.
Přitom se jí dech až tají,
jak vše svítí do krásy.
(POSPÍŠILOVÁ, Zuzana: O beruškách. Praha: Grada, 2013.)

Půvabně veršovaná kniha O beruškách je určena všem dětem, které mají tyto sluníčka sedmitečná rádi. Starší čtenáři si je mohou přečíst před spaním sami. Krásnými ilustracemi knihu obohatila Cecílie Černochová.

Knihu O beruškách vydalo nakladatelství Grada