Kdo lže, ten… krade?

kniha

Thrillery jsou ideálním čtením na léto pro každého. Nebo mi to tak alespoň připadá – běžně dávám přednost historickým příběhům, ale jakmile se přiblíží letní měsíce, sáhnu po thrillerech z Fragmentu. Tentokrát to byl titul Zrádný anděl od Ulrike Bliefert, téměř ještě horký z tiskárny.

knihaLeonie miluje horolezectví, a proto se o prázdninách s rodinou a kamarádkou vydává na třítisícovky. Seznámí se tu s pohledným mladíkem se stejným zájmem, ale to ještě netuší, že za několik hodin dojde k neštěstí – Leonina matka je nezvěstná a později se potvrdí nejhorší podezření. Horská služba ji najde zavalenou lavinou kamení. S pozůstalými se do Berlína vrací chůva Sonja, kterou si rodina v hotelu najala pro Leonina bratříčka. Malého Nickyho si však začne přivlastňovat. A katastrofy nekončí – Leonina kamarádka Maike chůvu nenávidí a dokonce samotná Leo má podezření, že by Sonja mohla být pro jejího otce něco víc, než pouhá dívka na hlídání dětí. Celý svět, kterému až doteď mohla věřit, se pozvolna rozpadá. Kdo za to může? A komu by mohla ještě věřit?

Leo zpočátku vystupuje jako veselá dívka, které nevadí ani některé zásadní neúspěchy ve škole. Proč by ne, má partu kamarádů, šťastně se zamilovala a prožívá vlastně idylku. Tragická smrt matky ji pochopitelně zasáhne, stále se však má o koho opřít a život jde tak nějak dál. Malého Nicka ani taková událost nezasáhne. Půjde teprve do školky a během dovolené rodičů se o něj starala především Sonja, takže nemá problém přijmout ji jako milovanou macechu. Rodinu doplňuje hlava rodiny, architekt Martin Schiller, přepracovaný a možná až příliš důvěřivý muž středního věku, který je schopný šikovné chůvě snést modré z nebe. V neposlední řadě tu vystupují dvě rivalky – Leonina kamarádka, horolezkyně Maike, která neustále podezřívá Sonju z těch nejodpornějších zločinů a samotná chůva Sonja.  Ze začátku působí sympaticky, byť trochu neomaleně, později začíná mít podivné narážky, jimiž znechutí i své skalní příznivce. Navíc se nejednou chová zvláštně a čtenáři pak nezbývá, než si klást otázky: Je to snad feťačka? A co má vlastně v plánu?

V příběhu zcela samozřejmě dominuje Berlín. Snad ani ne tak samotné město, jako spíš dům hlavních hrdinů doplněný útulnou cukrárnou, kam kamarádky chodí řešit své problémy a občas v ději probleskne horská scenerie či rádoby poklidné mořské pobřeží.

Na závěr je třeba upozornit, že kniha klame tělem. Podle počtu stran by se mohlo zdát, že se děj odehrává v řádu hodin, možná dní. Plán záporného hrdiny je však natolik propracovaný, že k jeho uskutečnění potřebuje bezmála rok. A přesto má kniha spád a autorka se zabývá jen podstatnými informacemi.

„Myslím, že nabídku tvého otce přijmu,“ pokračovala Sonja a posadila se na hranu postele.
„A co tvoje učení? Chtěla sis přece na jaře dodělat školu.“
Sonja pokrčila rameny. „To má čas.“