Láska je složitá

k

… v každém věku. Ať je vám sedmnáct nebo sedmdesát. Je-li ta láska nešťastná a bolí, pak nepomůže ani utěšování, ani logika rozumu. Nepomůžou vám dokonce ani kamarádky, nakonec zjistíte, že je od sebe svým způsobem odháníte. O tom všem a ještě něčem víc se přesvědčí hlavní hrdinka knihy pro dívky Nikdy neříkej navždy od Ali Cronin.

5Sára, sedmnáctiletá hrdinka, je v nejsložitějším období křehkého dospívání. Ale náhle, během letních prázdnin, má pocit, že se všechno mění. Že není jiná než ostatní dívky v jejím věku. Naopak – konečně se jí začne dvořit kluk. Sblíží se a ona konečně přestane být pannou. Za což v očích kamarádek nesmírně stoupne. O svých zážitcích vypráví kamarádkám po návratu do Anglie, ale současně je zklamaná, protože Joe, kluk, do nějž je zamilovaná až po uši, se jí neozývá. Náhle ale dochází ke změně – Joe jí píše a zve ji do Londýna. Sára proto nelení, zalže doma a jede. Jak tohle všechno dopadne? Přijdou rodiče na její podvod?

Jak sami zjistíte, není to jediný problém, který bude muset řešit. Pro Joea je ochotna riskovat prakticky cokoli a jen s vypětím všech sil a podpory přátel si nakonec uvědomí, že jsou důležitější věci než příjemný sex s příjemným klukem. Přátelství jí nikdo nenahradí a jí hrozí, že ztratí všechny, na nichž jí do té doby záleželo. Vzpamatuje se včas?

„Chvíli jsem dumala nad záhadou, proč jsou kluci v telefonování tak nemožní, ale pak jsem se radši začala těšit na víkend. Dva dny na přípravu znamenaly, že si stihnu oholit nohy a rozhodnout se, co na sebe – a možná si dokonce i objednat nějaké nové prádlo. Ne, je každopádně dobře, že Joe nemůže dneska přijet. Vždyť mamka sama navrhla, ať do Londýna jedu až na víkend, no ne?“
Ali Cronin, Nikdy neříkej navždy, Praha 2013, s. 176

Kniha je napsána tak, jak má být, je-li určena pro dospívající dívky. Střídá spisovnou řeč s hovorovými výrazy, někdy to působí až nepatřičně, ale zkuste si někdy poslechnout řeč dívek v autobuse. Na můj vkus je však Sára příliš naivní, hlavní postavy jsou jaksi ploché, bez hloubky, bez vnitřního žáru. Mohu jen upřímně říct, že podle mého názoru anotace předčila knihu samotnou. Ale snad je to jen tím, že jsem dívčí literatuře již odrostla.

Knihu Nikdy neříkej navždy vydalo nakladatelství Fragment