Se sklenkou vína a olivami nad Jupiterovým mýtem

kniha

Některé knihy mají tu moc čtenáře doslova pohltit. Se sklenkou vína a miskou černých oliv jsem prožila vánoční svátky v prostředí římského Londinia, cítila chlad od řeky Thamesis a pátrala společně s hlavními hrdiny knihy Jupiterův mýtus po těch, kteří přinesli do města zločin.

knihaMám ráda historické romány z prostředí starého Řecka nebo Říma. Antická atmosféra dokáže čtenáře zaujmout, okouzlit a doslova vtáhnout do vyprahlých řeckých ulic, do starověkých chrámů i špinavých ulic chudinských čtvrtí.

Lindsey Davisová jak autorka proslula svou falconovskou sérií. Falcon je jejím hlavním hrdinou, nepokojnou duší a informátorem často pracujícím v císařských službách a řešící pestrou škálu zločinů. Pro Davisovou a její knižní díla je typické, že čtenář se díky spádu děje a sledu události ani na okamžik nenudí. Nejinak je tomu také s románem Jupiterův mýtus.

Vůbec jsem ho neviděl přicházet. Přirazil mi obličej ke zdi a držel mě znehybněného s tak brutální silou, div mi nezlomil ruku zkroucenou za zády. Nemohl jsem ani nadávat.
„Falcone!“ U Háda, ten hlas jsem znal.
Svůj pěkný etruský nos jsem měl pevně přitisknutý ke zdi, tak hrubě omítnuté, že se mi její tvrdý vzor aspoň na týden otiskne do tváře. Do hrubé malty určitě přidávali kravský trus, to jsem poznal.
„Petro-“ zasípal jsem.
„Přestaň přitahovat pozornost!“ Takhle mohl pouštět hrůzu na nějakého zloděje, přistiženého, jak ohmatává ženské prsní pásy sušící se na šňůrách. „Ty pitomče, troubo! Do všeho musíš strkat ten svůj rypák, ty imbecile, krysí jed-“ Syčel na mě spoustu dalších nadávek, které se daly bezvadně plivat, některé sprosté a jednu, jakou jsem v životě neslyšel. (Domyslel jsem si, co znamená.) „Vtluč si to do palice, ty zakrnělej mozečku – nech toho, nebo mě někdo oddělá.“ (DAVIS, Lindsey. Jupiterův mýtus. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2009, s. 114. ISBN 978-80-7381-663-6.)

Již v pořadí čtrnáctou knihou knižné série „Marcus Didius Falco“ je Jupiterův mýtus. Tentokrát informátor Falco společně se svou ženou Helenou a dětmi pobývá v římském Londiniu, kde je na návštěvě u Heleniných příbuzných. Ani se zde nestihne pořádně ohřát a už se stane vražda. Ze studny vyloví mrtvého bohatého hodnostáře. Při vyšetřování špinavé vraždy odhaluje Falco ještě špinavější praktiky organizovaného zločinu, úplatkářství a intrik zaostalé provincie na březích řeky Thamesis.

Kniha přináší čtenáři napínavý příběh, kdy i přes velký počet ústředních hrdinů se čtenář velmi rychle zorientuje a dokáže jednotlivé postavy a jejich jednání brzy sám odhadnout. Málokdy je překvapen, ale téměř stále je napjat. Události mají spád a jedna navazuje na druhou, ne však v příliš svižném tempu, naopak si autorka v mnohých situacích dává na čas. Nezabývá se příliš líčením charakteru postav, čtenář ho však dokáže vyčíst z jejich jednání, skutků a názorů.

Knihu Jupiterův mýtus vydalo nakladatelství BB art