Lenka Rožnovská: Strašidýlko z aktovky. Čtení pro nejmenší

detail

Lence Rožnovské vychází v nakladatelství Grada pohádková kniha pro děti Strašidýlko z aktovky. Povídání o holčice Alence, pejskovi Trdlíkovi a strašidýlku Kamilkovi znají děti již z časopisu Sluníčko. Nyní za nimi přichází povedená trojice v knižní podobě. Knížku ilustrovala Edit Sliacka.

niha obsahuje Předmluvu a šestnáct pohádek, v nichž kouzlí strašidlo Kamilek. Který žáček by nechtěl mít v aktovce své strašidýlko? Alenka jde do první třídy a má heřmánkovou aktovku a také své strašidýlko Kamilka, díky němuž zažije kouzelný a veselý první školní rok. Má rovněž psa Trdlíka, který je také hravé zvířátko. Kamilek chce, abyste, děti, začaly kouzlit i vy. To kouzlo se jmenuje čtení. Drží vám palce, aby se kouzlo vyvedlo od první do poslední stránky.

knihaLenka Rožnovská vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci. Nyní učí na Střední pedagogické škole a Střední zdravotnické škole v Odrách. Je autorkou knih pro děti, které na pokračování vycházejí v časopise Sluníčko (Kubík Šikulík, Případy detektiva Kláska a opičáka Joja, Strašidýlko Kamilek, Diňáci), a vydávají se rovněž knižně (Co dělá peřina, když je jí zima?). V nakladatelství Portál jí rovněž vyšla pohádková kniha František a jeho pohádky do postýlky.

Paní učitelka

Ráno vstávala Alenka do školy. Pejsek Trdlík chtěl s ní, ale nemohl. Zvířata do školy nepatří. A tak jej strašidýlko Kamilek proměnilo v pero se psí hlavičkou. A najednou mohli do třídy všichni tři.

Ve třídě se Alenka posadila do třetí lavice a vyhlížela paní učitelku. Jenomže ouha! Nevešla paní učitelka, nýbrž pan učitel.

„Jsem učitel Maroň. Nikdo vás, vy bando nemytá, nechtěl učit, a tak já, zasloužilý učitel, jsem se uvolil, že vás naučím číst a psát. A bude tady klid, ticho, pořádek!“

(ROŽNOVSKÁ, L.: Strašidýlko z aktovky. Praha: Grada 2012.)

Alenka byla zklamaná a prosila Kamilka, aby něco udělal, protože nechtěla zlého učitele. Trdlík vytáhl růžovou pastelku, a tak vnukl Kamilkovi nápad na kouzlo: „Růžová na šaty, růžová na tváře, hodná a miloučká ihned se ukáže.“

A z růžové pastelky tu najednou byla paní učitelka. Byla celá růžová, měla růžová líčka, a dokonce růžový pramínek vlasů. Představila se jako Růženka Pinková a konstatovala, že ji vyslal pan ředitel, aby zde vyučovala. Pan učitel Maroň tedy odešel. Všem dětem se ulevilo. Alenka se na Kamilka krásně usmála, on na ni spiklenecky zamrkal.

Lenka Rožnovská vykouzlila dětem příhody o školačce Alence a jejích dvou nejlepších přátelích, pejskovi Trdlíkovi a strašidýlku Kamilkovi. Můžete se dočíst, jaká dobrodružství zažijí s dinosaury, jak zachrání kolouška, jak loví kaštany, pečou vánoční cukroví, či jak Kamilek vymyslí pro smutnou Alenku orchestr. Kniha je plná toho, co se dětem bude líbit – kouzlení. Kamilek například vykouzlí Alence k narozeninám létací hůlku, díky níž létá po pokoji na kole. A tím to nekončí. Ponořte se do kouzelné knihy spolu s hlavními protagonisty a uvidíte, že zažijete nejedno dobrodružství.

Vánoční cukroví

Čekání na Vánoce chutná po čokoládě. Každý den si Alenka Čermáková vyloupne čokoládku z adventního kalendáře, kterou rozdělí na tři díly. Mňam. To byla dobrota. Škoda, že jí bylo tak málo.
„Ali,“ začal nejistě Kamilek, „pojď, otevřeme ještě další okýnko,“ naváděl Kamilek Alenku.
„Ne, jste oba mlsňohubáci!“ zavrtěla hlavou Alenka, „ale jestli máte chuť na sladké, můžeme upéct vánoční cukroví.“
Kamilek nadšeně přikývl. Trdlík zavrtěl ocáskem. Alenka si oblékla zástěrku.
„Kamilku, Trdlíku, dávejte pozor,“ důkladně rozmlouvala Alenka, „vanilkové rohlíčky musí být jako od cukráře. Žádné šišáky, žádné baculáky!“ Kamilek poslouchal a Alenka dál vysvětlovala: „Nejprve si uválíš váleček. Nesmí být ani velký, ani malý, zkrátka tak akorát! Pak váleček pěkně stočíš. Ták! A je to.“ První rohlíček se povedl.

Knihu Strašidýlko z aktovky vydalo nakladatelství Grada