Výprava do floridských bažin

voda

Ještě nedávno kategorii knih pro děti o záhadných jevech kralovaly edice od Thomase Breziny. S klidným svědomím ale můžu tvrdit, že mu série Ripleyho záhady budou celkem úspěšně konkurovat. Takový názor jsem si udělala po přečtení prvního ze dvou dílů, které u nás zatím vyšly.

tymRipleyho střední škola přijímá jenom žáky se zvláštními až nadpřirozenými schopnostmi a pouze sedm nejlepších z nich tvoří takzvaný R-Tým, tedy jakási tajná školní společnost, která ovšem nedělá nic špatného nebo zakázaného. Právě naopak – škola si vytváří databázi záhadných jevů, do níž se nesmí dostat žádný lživý údaj. Proto na každý případ vybere tři členy R-Týmu, kteří mají pro danou operaci nejvhodnější vlastnosti, vybaví je nejmodernější technikou a pošle je pátrat po dalších informacích.

Proti R-Týmu stojí Ústav pro potírání lží (ÚPL), který se do databáze pokouší propašovat jakákoli lživá data, nebo alespoň překazit pátrání. Není proto žádným překvapením, že trojici R-Týmu jde nezřídka o život a musí si poradit v každé situaci. Učitelé jim totiž nepomohou – o jejich skutečném poslání ví jen jeden pracovník školy.

Jak už jsem naznačila, členů R-Týmu je možná sedm, ale bylo by víc než zbytečné představovat všechny, když v knize Nestvůra z bažin vystupovali: Jack Stevens – chlapec, který „mluví“ se zvířaty, Zia Mendozová – umí ovládat elektromagnetické pole a předpovídat počasí, a Kobe Shakur - výborný stopař, který umí přežít v obtížných podmínkách. Jednotlivě by v bažinách nepřežili, ale v okamžiku, kdy spojí svoje znalosti, je z nich neporazitelná trojka.

Nejde o žádný rozvláčný tlustopis, a tak je pochopitelné, že se příběh nebude odehrávat na velkém počtu míst. Dokonce není žádný problém kulisy rozdělit do dvou skupin – na školu, odkud se trojice vydává po stopách záhadného ještěra, a na floridský národní přírodní park Everglades, kde konečně dojde k samotnému pátrání.

Ty, kteří mají rádi příběhy s nejasným koncem, potěší, že hrdinové mají ze začátku skrovné informace, které buď mají potvrdit, nebo vyvrátit. Když k tomu připočítáme ÚPL, všechno se jeví ještě záhadněji než před okamžikem. Jediná informace je stále stejná: v bažinách se skrývá podivný ještěr. Byla by hloupost prozrazovat cokoli dalšího, ale přesto si troufám upozornit, že konečné rozuzlení je víc než nečekané.

Samozřejmostí je, že když se jedná o dětskou knihu, budou v ní obrázky. Sice jenom černobílé, což ale v tomhle případě ničemu nevadí. Dokonce se jako součást ilustrací občas objevují i texty, které doplňují děj.

A na konci příběhu je příloha, ze které se čtenář dozví, že se kniha zakládá na skutečných událostech, jen byla pozměněna místa a jména.

„Bobe, ta je ale monstrózní,“ zahalekal rybář. Prut, který jen tak tak dokázal udržet v ruce, se divoce zmítal. „Rychle přines podběrák!“ Bob udělal, co se po něm žádalo, a sklonil se k hladině, aby nabral úlovek do sítě. Večerní stíny se tajuplně zrcadlily na hladině. Zčistajasna se z vody vynořila zelená šupinatá ruka a chňapla po rybě takovou silou, že se vlasec přetrhl.
Wilkins, K.: Nestvůra z bažin. Praha: Fragment 2012, s. 13.

Knihu Nestvůra z bažin vydalo nakladatelství Fragment

Veletrh