Rodina očima osminohého talismanu pro štěstí

dite

Ne každý je takový milovník osminohých chlupatých potvor, aby svým dětem pořizoval knihu, jejímž hrdinou je právě malý pavouk. Na druhou stranu mu autorka Denisa Prošková připsala běžné lidské vlastnosti, aby ho dětem přiblížila. Vznikl tak příběh, který pohladí a pobaví.

knihaMladý pavoučí kluk František žije v rodině Skálových. Paní Skálová o něm vlastně neví, protože by se ho určitě bála, ale tatínek Skála a jejich dvě děti mají pavoučka coby talisman pro štěstí.

Takový maličký pavouk má tu výhodu, že se dostane všude, a stává se tak svědkem věcí, ke kterým by se obyčejný pozorovatel nedostal. Proč si třeba neumýt všech osm nohou na mokrém umyvadle, než bude k obědu muší polívka, kterou pavoučí maminka zrovna dovařila? A kde vlastně takoví pavoučí rodiče pracují?

Asi není úplně běžné, aby kniha, která by se dala označit za první čtení, byla vyprávěna v ich-formě. Nakonec ale, proč ne? Vznikla tak knížka, která se mezi ostatními knihami zaměřenými na malé čtenáře neztratí. Hrdinou se tady stává už jmenovaný mladičký pavouk František, jenomže nebyl by to správný příběh, kdyby vyprávěl jenom o sobě. Zanedlouho se k němu přidává pan Skála a děti Týna a Dominik. Mohlo by překvapit, že děti s pavoukem nijak nekomunikují. Pavouček se o nich občas zmíní a příběh pokračuje, jako by nic.

Jak už napovídá název knížky, Kouzelný svět domova, hlavní postavy nikam necestují. Osminohý kamarád čtenáře provádí po domě, v každé místnosti prožije nějaké dobrodružství, nebo je alespoň jejich svědkem, a jednou jedinkrát vezme čtenáře do tajného pokoje, kam se dokáží dostat jenom pavouci. Vypráví, co v něm skutečně je a co si myslí děti, že by v něm mohlo být.

Jako každá knížka pro děti, i tato publikace je bohatě ilustrovaná. Autorkou obrázků je Denisa Prošková, která jimi přitáhne pozornost čtenáře. Občas bych ale přeci jenom trochu pochybovala o tom, jestli jsou ilustrace opravdu vhodné do knihy pro malé děti – mám na mysli především ty, které se vyskytují v kapitole o koupelně. To už je ovšem na uvážení rodičů.

Stejně tak bych mohla protestovat proti tomu, aby se plyšové zvířátko jmenovalo Pako.  Objevuje se sice jenom jednou, ale těžko říct, jestli je to opravdu nejlepší jméno.

Je ale potřeba uznat, že vznikla nová originální publikace, která snad mladou generaci přitáhne ke čtení…

Určitě se teď ptáte, kde mám rodiče já. Pracují v továrně Šikovné nohy. Vyrábějí pavučinové záclony. Továrna je schovaná za trámy na půdě. Tatínek a spousta jiných pavouků je tkají a maminka je potom s ostatními pavoučími švadlenkami sešívá. Skálovi se vždycky jednou do roka diví, kde se tam najednou vzalo pod střechou tolik pavučin!
Prošková, D.: Kouzelný svět domova. Praha: Grada 2012, s. 13.

Knihu Kouzelný svět domova vydalo nakladatelství Grada