Toník a Jeník mezi květinami

Jsou dětské knihy, které vás ihned přitáhnou jako květy levandule čmeláka. A pak jsou ty, které si zamilujete postupně – třeba jako knihu Kouzelný svět rostlin: Co objevili čmelák Toník a motýl Jeník (Grada, 2012). Na první pohled se útlá kniha Denisy Proškové nevymyká standardní české dětské knize. Jenže pak knihu otevřete a čtete krásné věnování neteři a koulíte očima nad vlčím mákem nebo zlým pavoukem. A jste tam… Zamilovali jste se. Přežije tato prázdninová láska konec léta?

knihaPravděpodobně ano. Testuji tuto knihu (jako mnoho dalších) na svém předškolákovi. Při prvním čtení se ošívá, druhé a třetí již upoutává jeho pozornost. Příběhy roztomilých a zlobivých postav žádají čas na identifikaci. Děkuji Toníkovi a Jeníkovi, kteří utekli ze školky, za varování (dostali se do velkých potíží u jezera). Realita je nesdělitelná a občas pekelně neúnosná a tou mizení dětí skutečně je; nikdy nebude dost příběhů, které mohou ochránit důvěřivé děti. Řekněte, který rodič by nebyl rád, že se dítě o něčem přesvědčí raději na stránkách knih než ve skutečnosti. To by pak ubylo křiku a nudlí, co tečou až na bradu (dodatečně děkuji také „Zlobílkovi“ z knihy T. Boehmové, syn si konečně nechá stříhat nehty bez breku, má strach, že by se podobně jako zajíc chytil do pařezu).

Text a obrázky se prolínají, ilustrace vedou dítě k dalším otázkám a odpovídají cílové skupině předškoláků. Navíc jsou vhodné pro další vyprávění, nenudí. Kniha je menších rozměrů, a tak si ji zamilují také mamky, které se snaží v létě využít každé místečko v dětském batůžku. Denisa Prošková mi však dělá radost navíc tím, že si mohu prohlédnout rostliny, které jsem už dlouho kvůli životu v městě neviděla. Jetel luční, svlačec rolní nebo bodlák obecný nebo rákosí mne vracejí do dětství. Uvažujete-li o koupi nápadité knihy pro svoje dítě, Kouzelný svět rostlin je dobrá volba.

ilDenisa Prošková knihu nepsala jen pro radost rodičů, zábavnou formou seznamuje děti s našimi rostlinami, které rostou a kvetou na louce, v zahradě, v lese, ve vodě a u vody na jaře. Toník a Jeník poznávají 26 rostlin. Jsem zvědavá, zda autorka bude v tvorbě pro děti pokračovat a jaká bude její další kniha pro malého čtenáře.

Těžko se mi jenom synkovi vysvětlovalo, proč vlk nežere mák, když je tam nakreslený. Ale to je asi stejné jako s problémem „tykadla“. Na masopustním bálu chtěl být za brouka, celé odpoledne jsem chystala kostým, abych se pak ve dveřích na odchodu pořádně zasmála. Ptám se: „Co řekneš dětem, že máš na hlavě?“ „Kadla.“ „Ty máš tykadla, ty kadlo…“ Smích. Už se těším, o co si řekne příští rok. Snad to nebude hovnivál…

Knihu Kouzelný svět rostlin vydalo nakladatelství Grada