Básničky a básnické formy

dite

Ať se podívám na kterékoli dítě, napadne mě: pro něj básnické umění není. Každé se dokáže naučit nějakou básničku nazpaměť, aby udělalo paní učitelce radost, ale už neporozumí samotnému textu. Copak nestačí text odříkat jako kolovrátek? Hlavně nezapomenout, jak pokračuje a být nejrychlejší ve třídě! Jiné možná občas nějakou básničku napíše a třeba ji i pošle do literární soutěže. Obě tyhle skupiny najdou nějakou zajímavost v útlé knížce Poetický slovníček pro děti v příkladech od Radka Malého, vydané letos v Meanderu.

knihaMalým dětem ukazuje základní pojmy poezie. Ačkoli se v názvu objevilo slovo „slovníček“, které by mohlo mladé čtenáře děsit, nenajdete žádná suchopárná slovníková vysvětlení, o čemž svědčí i samotný dodatek „s příklady“. V knížce na děti čekají básničky, které autor používá jako učební pomůcku – na každém z textů ukazuje a vysvětluje nějaký pojem. Když už čtenáři vědí, co tím chtěl autor říci, dostanou dva úkoly týkající se literatury. Což takhle v básničce najít příklad toho, co jim bylo právě vysvětleno? Nebo zkusit vymyslet podobnou básničku sami?

Vzhledem k tomu, že jde o dílo především pro dětského čtenáře, je nezbytné objasnit  základní pojmy, bez kterých se žádná pořádná básnička neobejde – a tím základním jsou verše. Co to je, to je jasné, ale v čem je háček, že se to najednou nerýmuje?! Není nic snazšího, než obrátit stránku, přečíst si ukázku a mrknout do vysvětlivek. Ale aby to nebylo jenom učení a vysvětlování, co je co, mezi texty čtenáři objeví hádanku, rozpočitadlo nebo písničku, ke které si mohou vymyslet vlastní melodii.

O roztomilé ilustrace se postaral Dan Michalík. Leckdy by se podle nich mohlo zdát, že jde o knížku vhodnou jen pro žáčky prvního stupně ZŠ, jenomže zdání může klamat. Nevzpomínám si, že bych se v době od první do páté třídy v čítance setkala s haiku. Knihu nakonec ocení i studenti středních škol, kteří se učí už i o obtížnějších básnických formách.

Poetický slovníček pro děti s příkladem vyšel v Meandru v edici Modrý slon, knížka však měla mít jiný osud. Původně bylo v plánu pět interaktivních knížek, které byly v Meandru objednány, a jednotliví autoři si spolu s ilustrátory měli vybrat téma, které zpracují. Taková byla situace před dvěma roky, ale pak z tohoto plánu sešlo, jak je napsáno v Poznámce nakladatelky. Nikomu tedy nevadilo, když kniha se svými čtyřmi „sestrami“ vyšla trochu jinak, než bylo původně v plánu.

Je nesporné, že pětice knih na předem dané téma byla určena především pro menší čtenáře. Není však nemožné, aby se při čtení nepobavili i dospělí.

Kvetou kaštany.
Jak uvěřit, že v nich budou