Jeden rok na knížecím dvoře

konrad

V roce 2011 vyšel obsáhlý historický krimi román Smrt Konráda Brněnského od Aleše Novotného. Příběh ze středověkých Čech, který je zajímavou ukázkou života na Pražském hradě za příslušníka moravské přemyslovské větve.

knihaKniha začíná úmrtím krále Vratislava, s nímž se kromě jeho rodiny musí vyrovnat také služebnictvo, mezi které patří dva rodilí Italové – šašek Janek a dvorní lékař Donicio. Změny na trůnu plně zaměstnají celou knížecí družinu, takže není čas na řešení podivné brutální vraždy chlapce, který byl ubodán dýkou s úzkou čepelí a nalezen bez šatů. Aby toho nebylo málo, během roku se najde ještě několik podobně znetvořených mladíků. Italští přátelé se pouštějí do pátrání, ale musí řešit i svoje osobní starosti.

Děj se odehrává především na Pražském hradě nebo v podhradí v domě kupce Bonifáce. Je nesporné, že se autor vyzná v dobovém stavitelství a výzdobě tehdejších interiérů. Ale aby příběh nezůstal jen v Čechách, čas od času se přesune do Uher nebo Itálie, kde bylo stavitelství na jiné úrovni než u nás.

Jako ústřední dvojice detektivů vystupuje královský šašek Janek se svým přítelem Doniciem, ke kterým se časem přidávají další osoby buď proto, aby jim pomohly, nebo se je naopak pokoušejí zastrašit. V každém z popisovaných ročních období se setkávají s jinými postavami. Čtenářům by se mohlo zdát, že ze začátku jsou víceméně náhodná, ale časem se všechno vysvětlí a osudy jednotlivých postav spojí, takže všechny okamžiky jejich života vedou ke zdárnému konci.

V knize autor souběžně popisuje příběh lípy na vyšehradské skále a zároveň se jeho hrdinové pokouší objasnit bestiální vraždy nahých chlapců. V prvních chvílích je překvapením, když Novotný uprostřed kapitoly začne popisovat, jak vítr na skálu zavál semínko až z dalekého Říma a očima stromu popisuje, jak ubíhala staletí. Dokonce by bylo případné oznámit, že lípa na skále v příběhu nemá žádný funkční význam a autor se jí snaží děj jenom prodlužovat. Jenomže kdo by po téhle myšlence knihu odložil, udělal by osudovou chybu. Aleš Novotný má celý příběh do nejmenšího detailu promyšlený a na konci čtenáře omráčí neúprosnou logikou a až krutě pravdivým přiznáním skutečného vraha. Nebo je pravda přece jenom trochu vynucená? To už musí každý čtenář posoudit sám.

Po prvních několika stránkách by bylo snadné prohlásit, že knihu může číst kdokoli bez ohledu na věk. Tenhle názor nikomu neberu, ale přesto mám pocit, že některé scény by čtenáři bez nějakých životních zkušeností nemuseli pochopit. Na druhou stranu musím uznat, že z hlediska historického se Aleš Novotný v dané době vyzná a zvolil si zajímavé téma, ve kterém zužitkoval všechny svoje znalosti.

Kmen přibýval na síle, kořen na délce, koruna na košatosti. Také lidí v zemi, které strom vévodil, přibývalo, i všude v zemích okolních. Stále častěji se stěhovali, stále častěji proudili kolem stromu údolím Vltavy od severu na jih a zase zpět. Hlavně na jih, kde velká říše mocných césarů začínala dostávat první trhliny. Víra ve staré bohy už nebyla tak silná, zato víra v nového Boha, jenž povstal z kříže, když semínko zapadlo do prohlubně na vyšehradské skále, byla stále silnější. Tak uplynulo století třetí.
(Novotný, A.: Smrt Konráda Brněnského. Praha: Plus, 2011, s. 93.)

Knihu Smrt Konráda Brněnského vydalo nakladatelství Plus