Muminci pro nejmenší

muminek

Muminci jsou oblíbení po celém světě u čtenářů všech věkových kategorií a dá se říci, že jejich popularita stále roste. Světlo světa poprvé spatřili roku 1940, kdy Tove Janssonová poprvé přestavila svou postavičku muminka v časopisu Garm. U nás se čtenáři s meandrujícím světem muminů seznámili o něco později, a to i díky nakladatelství Argo, jež nedávno vydalo poslední část pentalogie Muminek, shrnující sérii stripů pro dospělé, a nyní vydalo i trojici knížek určených pro nejmenší čtenáře.

První knížka nese název Muminek a sníh. V ní se dozvídáme, že do muminího údolí přichází zima, a tak se jeho obyvatelé musí připravit na dlouhý zimní spánek. Muminek se ale nerad loučí se svým kamarádem Šňupálkem, který v zimě musí údolí opustit a vydat se do teplých jižních krajin. Muminkův smutek však zažene dárek, který na něj čeká doma...

Knížka Muminek a narozeniny vypráví o tom, jaké dárečky dostane muminek ke svým narozeninám. Mezi nimi nalezne i krásný zlatý knoflík, který se skvěle hodí do jeho sbírky. Chce se s tímto dárkem pochlubit ostatním, a tak postupně navštěvuje Šňupálka, Čenicha či slečnu Ferku, nikdo ale na něj překvapivě nemá čas. Muminek je zklamaný; vůbec nechápe, proč ho ostatní ignorují. Nakonec se ale vše vysvětlí a na oslavence čeká krásné překvapení.

Třetí knížka nese název Muminek a noční dobrodružství. Vše začíná jednoho krásného dne, kdy se muminek rozhodne spolu se svou rodinou podniknout výpravu na Opuštěný ostrov. Po velikých přípravách, spočívajících ve výběru vhodného klobouku či pečení brusinkového koláče, se všichni vydají na plavbu za dobrodružstvím. A to skutečně zažijí, když náhle objeví poklad.

knihy

Z těchto stručných anotací je zřejmé, že jde o příběhy s poněkud jednodušším tématem a že se – na rozdíl do příběhů pro dospělé – nevyznačují takovou mírou melancholičnosti. Přesto se v nich muminci stále jeví jako snílci, kteří touží třeba po napínavé výpravě do neznáma. Na stránkách těchto tří půvabných knížek ožije imaginární svět podivných stvoření, která se v mnohém podobají nám lidem, avšak žijí úplně jiným životným stylem. Vyznávají jiné hodnoty než my, na předních místech je pro ně rodina a přátelství, nikoliv moc a peníze jako u většiny z nás. Je krásné se při čtení a prohlížení ilustrací zasnít a doufat, že i my jednou objevíme takový svět, v němž budeme s to radovat se nad maličkostmi a zahodit za hlavu všechny problémy.

Každá knížka obsahuje jeden příběh, který je uzpůsoben malému čtenáři. Z toho důvodu je v nich užito velké písmo ve spojení s celostránkovými obrázky, které zaujmou zejména děti. Příběhy nejsou příliš dlouhé, a tak pokud je budete svému potomkovi předčítat, vystačí vám s největší pravděpodobností na jeden večer. Naštěstí však jde o příběhy, ke kterým se budete vy i vaše děti určitě rádi vracet, a tak se vyplatí zakoupit si je, zvlášť pokud vaše rodina patří mezi milovníky muminích příběhů.

Ukázka z knihy Muminek a narozeniny:

Měsíc se schoval, vyšlo slunce a v muminím údolí se ukázalo ráno. Muminek, zachumlaný doma v posteli, se probudil.
Zazíval, dvakrát se protáhl a pak si vzpomněl...