O třetím svazku Českého roku, ale nejen o něm

listy

Před třiceti lety spatřil světlo světa čtyřdílný skvost – Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Jedinečný soubor sestavili etnograf, folklorista, hudebník, scenárista, režisér, kameraman a fotograf Karel Plicka společně s etnografem, spisovatelem a malířem Františkem Volfem. Díky nim se můžeme projít církevním i hospodářským rokem našich předků, připomenout si říkadla a rozpočitadla, naučit se pěkným písničkám (noty nechybějí) a přečíst si známé i polozapomenuté pohádky. Poklady české a moravské lidové slovesnosti ilustracemi doplnil Karel Svolinský.

knihaMyslím si, že všichni dříve narození se někdy s alespoň jedním svazkem této řady potkali. Byla jsem přesvědčena, že takto náročnýprojekt už nenajde nakladatele. Vidíte, mýlila jsem se, našel se. Tohoto skvostu se ujala Mladá fronta a nyní je zase kompletně k mání – právě vyšel poslední svazek, Podzim. Všechny jeho díly začínají na patitulu varováním. V podzimním stojí:

Kdo tu knihu ukradne a nevrátí,
tomu se nos vzhůru dirkama obrátí.

Jak příhodné a důležité. Jsem přesvědčena, že nebýt této hrozby, mnohému by se z knihovny publikace ztratila. Po tomto důležitém nápisu už vstoupíme do babího léta, které voní zrajícím ovocem, ptáci se houfují k odletu, sedláci orají pole, pasáčci se zahřívají u ohýnků a pečou brambory. Pak navštívíme les a vzdáme hold jeho darům, připomeneme si školní docházku, čas dušičkový, u kamen přečkáme podzimní plískanice, abychom se přes babiččino vypravování a doprovodili rekruty na vojnu a nakonec se veselili na hodech a posvíceních.
Velmi cenné jsou verze některých říkadel, které se liší podle oblastí.

Á bé cé dé,
kočka přede,
kocour motá,
pes počítá,
kolik nití
do desíti.
…říkávalo se v Čechách, Na Moravě veršovali jinak…

Á bé cé dé,
kočka přede,
kocour motá
a pes čítá,
jé há í ká,
odral býka,
nasolil ho
do škopíka,
vé x ypsilon,
snědl vdolek se sýrom!

A takto bych mohla pokračovat – každý si najde verše, které znával, rozpočitadla, která kdysi uměl a koledy, z kterých umí odrecitovat menší či větší část. Je krásné, že nakladatelství velkoryse vydalo celý soubor v téměř nezměněné podobě a s nezměněným významem: jako ucelenou sbírku české a moravské lidové slovesnosti, zdroj inspirace, oživovač paměti a databanku písniček, pohádek a říkadel. Za to patří Mladé formě veliký dík.

Autoři: Karel Plicka, František Wolf
Ilustrace: Karel Svolinský
Název: Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Podzim