Bratrovražedný příběh

knihy

Další z nových knih od Thomase C. Breziny Tajemství starého domu, která se mi dostala do rukou, mladým čtenářům nabízí několik tajemných setkání v podání Klubu tygrů.

knihaZ původního plánu Klubu tygrů sejde v okamžiku, kdy na poli spatří pohybujícího se strašáka. A co víc – postava se ukáže být čarodějnicí zaklínající nedaleký dům. Neměly by děti jeho majitele varovat? Smysl pro povinnost zvítězí nad strachem, když se vydávají k budově, jež na první pohled vypadá opuštěně.

Vlastně celý dům je podivný stejně jako jeho majitel se zájmem o jachting. Celou trojici ohrožuje puškou, a dokonce vyhrožuje věštkyni. Tohle nebude jen tak! Klub tygrů je natolik zaujatý pátráním po tajemství fotografie, z níž vystupuje duch, že zapomene na veškerou opatrnost a Biggi hrozí smrtelné nebezpečí. Na druhou stranu právě tím byla objevena důležitá stopa. Klub tygrů se dává do odhalování zločinu, ke kterému má teprve dojít…

Brezina nezklamal ani v tomto díle. Snad všichni čtenáři od něj očekávají dobrodružství s nadpřirozenými silami, vyvoláváním duchů a nejrůznějšími tajemnými rituály. V klubovně pod asijskou restaurací se začne zjevovat mlhovitá lebka, s níž se děti setkaly už v podivném domě. Dokonce se objeví i dávno mrtvé dvojče jeho obyvatele. Jestliže se některé z úkazů v Brezinových knihách dají logicky vysvětlit, v případě Tajemství starého domu čtenáři musí počkat až do konce.

Dalším Brezinovým zvykem je do takto dobrodružně laděných knih přidávat „kouzelnou“ lupu, která čtenáři pomáhá při pátrání. Za každou správnou odpověď na konci kapitoly si čtenář připočítává jeden bod a stupnice mu následně ukáže, s jakou úspěšností se do příběhu zapojil. V některých dílech edice Případ pro tebe a Klub tygrů je odhalení odpovědi velice jednoduché – stačí zapojit logiku a jakýsi šestý smysl. Tohle dobrodružství je však jednou z výjimek, ve kterých popsaný způsob nefunguje.

Na první pohled to nevypadá, že by se příběh měl nějak podrobněji týkat jachtingu a námořních dovedností, ale opak je pravdou. Někdy až překvapí, jak se Thomas C. Brezina v daném oboru vyzná. Některé čtenáře by mohlo toto zaměření nudit. To zvláště v okamžiku, kdy odpoví správně na jednu otázku z mnoha, načež na stupnici zjistí, že jeho řešení bylo neúspěšné. Jiné knihy alespoň dávají možnost nějakým způsobem získat nápovědu, tady však odpadá. Buď člověk musí být znalec a danou odpověď vědět, nebo si musí tipnout.

Když už nad tímto čtenář přivře oči a dočte knihu až do konce, čeká jej ještě jeden (a poslední) šok. Závěrečná stránka je slovensky. Jde o vysvětlení některých událostí v příběhu. Já si však nemyslím, že dnešní děti mají možnosti setkat se se slovenštinou na takové úrovni, aby si v ní mohly číst příběh.

Tajemství starého domu ocení především všichni dětští příznivci mořeplavby, kteří se mimo jiné v knize dozvědí zajímavosti o způsobech signalizace a nejrůznějších druzích uzlů.

„Omen? Co je to?“ nevěděl Patrik.
„Omen je zlé znamení, předzvěst. TITANII nemůžeme udržet ve správném kurzu. Nikdo neví proč, nemáme pro to žádné rozumné vysvětlení.“ Lékař pokrčil bezradně rameny.