Opět vychází nesmrtelný Rumcajs

rumcajs

Když se řekne Rumcajs nebo les Řáholec, vybavím si ihned Večerníček, pod nějž se podepsal Václav Čtvrtek a Radek Pilař. Tito se rozhodli i pro knižní vydání Rumcajsových dobrodružství. A právě knihu první, jednoduše nazvanou Rumcajs, nyní nově vydává nakladatelství Fragment.

knihaKniha obsahuje celkem 24 příběhů. Hned v prvním se dozvíte, jak se z obyčejného ševce stal loupežník, postrach jičínského starosty, místního knížepána, a dokonce i císařpána. Zanedlouho se k němu připojí Manka (ačkoliv nechybělo málo a Rumcajsovou vyvolenou mohla být její kamarádka Anka). Loupežnický synek se zatím v první knize neobjevuje, můžete se na něj však těšit v dalších knihách trilogie, kterou spolu s knihou Rumcajs tvoří volná pokračování s názvem Manka a Cipísek.

Od prvního vydání knihy Rumcajs uběhlo neuvěřitelných 41 let (pokud počítáte správně, pak jste se dobrali k tomu, že kniha poprvé vyšla roku 1970). Samotná postava Rumcajse je však o něco starší, ve Večerníčku se objevila již v roce 1967, a to nejdříve v černobílém provedení, až později v barevném. Přesto dodnes patří k nejoblíbenějším pohádkovým postavám všech generací, a to jak díky nádherným příběhům nabízejícím divákovi či čtenářovi jedinečnou zábavu, tak díky originálnímu výtvarnému zpracování.

Malé děti zbožňují barevný svět, který je obýván nejen lidskými postavami, ale i zvířátky a řadou nadpřirozených bytostí (například obrem, vodníkem či ohniváčem). V knize na vás čeká řada krásných ilustrací, nápaditá je rovněž zdobená paginace. Název každé kapitoly je nadepsán jinou barvou a navíc doplněn maličkým obrázkem a motivem duhy. Malý čtenář si tak už jen při prohlížení obrázků bude připadat, jako by se ocitnul v pohádkovém světě.

Kniha je určena pro děti od pěti let. Rodiče ji tedy mohou předčítat svým potomkům a přitom jim vše názorně ukazovat na obrázcích doprovázejících text. Prvňáčci se pak mohou sami pustit do čtení, čemuž odpovídá i užití většího písma. Myslím si, že jak malí čtenáři, tak oni dospělí předčitatelé si u knihy užijí mnoho zábavy. A ti starší si navíc zavzpomínají na dobu, kdy každý večer netrpělivě čekali u televizních obrazovek, kdy konečně začne oblíbený Večerníček. A tím Rumcajs bezesporu pro řadu dětí byl, je a bude.

Rumcajsova jeskyně byla tak hluboko v lese Řáholci, že tam nikdy nebyla k spatření ani bába brusinkářka. Když chtěl Rumcajs uvidět člověka, musel si kleknout nad studánku.
„Rumcajsu,“ povídá jednou svému obrázku ve védě, „jednomu je smutno, a dvěma je hej. Musíš si najít nějakou panenku, aby ti dělala hospodyni. A pospěš si, dokud máš vousy od holiče ještě jakžtakž přistřižený.“
„Tak se do toho dáme radši hned,“ odpověděl mu ze studánky rumcajsí obrázek.

(Čtvrtek, V. Rumcajs. Praha: Fragment 2011, s. 20.)

Knihu Rumcajs vydalo nakladatelství Fragment