Potřeba lásky je nekonečná

motyl

Útlá sbírka básní o mezilidských vztazích, utrpení ze samoty a konfliktů v očekáváních, to vše najdete v knize Modrásek. Poprvé vyšla v roce 2009, v roce 2011 vydáno podruhé. Vojtěch Fajfr je pro mne záhadou. Ani ne tak jako člověk, otec a básník, spíše jako muž. Proč?

Básně jsou rozdělený do tří částí – Střípky, Střet, Den pro mou lásku. Snažím se při čtení oddělit vlastní pocity, ale moje myšlenky mne unáší pryč. Nepamatuji si, kdy jsem četla tak poetické básně (nebo vůbec text)... Od muže. Obvyklý pragmatismus řeči peněz a rozumu v textu zcela chybí. Převládá jemný jazyk. Texty zní jako ukolébavka. Houpy hou...

PERLA

Mám perlu v dlani
Bolest v kráse ukrytou
V perleti
Kdo má odvahu
A rozdrtí
Vězení zrníčka
Vždyť ta perla
Je tak půvabná
a maličká...

Citlivě uchopené téma plnosti života v celé škále od plné náruče laskavosti po prázdnotu mizérie... To vše zabaleno – do modré. Někdy něco nezískat je také dar. Možná si my všichni vlastně přejeme špatně. Možná na nás opravdové přání ještě ani nezaťukalo.

Kdybych mohla vrátit čas. Zabalila bych si Modráska do duhového obalu naděje. Zapomenula na pocity, které rvou srdce, a cítila jen přítomnost svého bytí. Někdy jsou vzpomínky na minulost zátěží. Sbírka si zaslouží opakované čtení... Poprvé, podruhé, posté. Vždycky si najdu něco nového. Je zvláštní, jak skvělé to je. Proměnlivý text ve vytištěné knize stále ožívá.

Nejvíce na mne zapůsobila část třetí. Den pro mou lásku. Láska má být podle esoterické nauky nejvyšší metou každého z nás. Těžko provést, dokud se cítíme jako igelitová taška unášená větrem (Kate Perry, píseň Firework)... Ale když se nám podaří ohňostroj odpálit, je to pokaždé krása.

A kdyby náhodou naše láska odešla, je lépe přejít údolí pláče a smutku s hlavou vztyčenou. Když cítíme bolest z jejího postupného uvadání, je to stejně přirozené jako cítit „prázdnotu“. V tom momentu se musíme do této nicoty ponořit a zhluboka dýchat. Nakonec se naučíme elegantně naskočit na spirálu štěstí a harmonie. A při dalším pádu už budeme vědět, že bez něj to nejde.

Pro koho je tato sbírka? Pro modrásky, bojovníky světla, snílky, stejně jako pro lidi „od vedle“. Vojtěch Fajfr patří do každé knihovničky kulturního filantropa – jako první pomoc. Místo prášků na bolení duše si tak můžeme naordinovat jeho básně. Nemají totiž vedlejší účinky. A pokud se nám zamotá hlava, pak jen radostí. Radostí, že žijí ještě lidé, kteří umí psát o životě laskavě jako Vojtěch Fajfr.