Bolek Polívka čte Pohádky z Valašského království

zena

Moravská kultura, folklór a tradice jsou vyhlášené. Audiokniha lidových pohádek sdružuje tři výrazné postavy spojené s Valašskem. Výsledkem je hned několik kouzelných příběhů od samotného krále Bolka. Známý komik převyprávěl pohádky Jana Skácela, který je přepsal podle vyprávění Beneše Metoda Kuldy.

knihaV některých pohádkách jistě objevíte známé náměty a zápletky. I zde nám autoři představí kouzelníka a jeho odvážného učně, líného Honzu nebo bratry a jejich cestu do světa. Pohádka Tři bílé růže nakonec připomíná Krásku a zvíře. To ale jistě nebude nikomu vadit, protože na takové pohádky jsme zvyklí. Moderní příběhy a přepisy původních lidových báchorek si těžko získávají příznivce.

Mně samotné se nejvíce líbil desetiminutový příběh Skleněný vrch. Zde se objevuje klasický motiv plnění úkolů. Mladík musí na kopci, kde je vše ze skla, splnit náročné úkoly (kácení lesa skleněnou sekerou, přelévání moře skleněným náprstkem), aby získal ruku krásné dívky. Oslovila mě především myšlenka skleněného vrchu jako něčeho těžko dosažitelného.

Název sice odkazuje k regionálnímu rázu nahraných pohádek, ale posluchači se dočkají samých známých postav. Nejčastěji se v osmi příbězích objevuje Honza nebo Janíček. Pohádky se dále neobejdou bez princezen, králů, čarodějnic, pohledných panen a kouzelných tvorů. Posluchač se bohužel nedočká ani konkrétních míst či lokálních názvů, které by odkazovaly právě k Valašsku. Jedna pohádka se dokonce odehrává u moře. Přesto všechno je audiokniha příjemná na poslech.

Pohádky z Valašského království bych doporučila všem, kteří rádi čtou ušima. Především bych ale chtěla upozornit na nejmladší publikum, které jistě ocení krátké jednoduché příběhy. Navíc nemusíte mít strach, že by se u toho vaši nejmenší báli. Valašské pohádky jsou veselé a nikdy nedopadnou špatně.

Výhodou těchto povídaček je jejich přímost a stručnost, které vás ale neochudí o pěkný příběh a závěrečnou pointu. Některá vyprávění například netrvají ani deset minut. Poslech osmi pohádek vám tak zabere něco přes hodinu. Vyzdvihnout musím i valašského vypravěče. Myslím, že hlas Bolka Polívky je pro audioknihy ideální. Pokud vás tedy pohádky ze severovýchodní Moravy zaujaly, neváhejte a pozvěte si Jana Skácela a Bolka Polívku k sobě domů.

Audioknihu Pohádky z Valašského království vydala společnost Supraphon