Toulky Mladou Boleslaví

kniha

Už několikrát jsme vás na těchto stránkách informovali o nejrůznějších knižních novinkách z produkce nakladatelství Paseka. Dnes bychom vám rádi představili jednu z jeho edičních řad s názvem Zmizelé Čechy, Morava a Slezsko a také knihu Mladá Boleslav, která nedávno vyšla právě v této edici.

knihaNázev edice napovídá, co je náplní knih v ní vydávaných. V každé publikaci je připomenuto jedno české, moravské či slezské město s bohatou historií a jedinečným geniem loci, jímž se všechna vybraná místa vyznačují. K dosud představeným místům patří Děčín, Jičín, Prachatice, Uherské Hradiště a mnohá další, k nim zanedlouho přibudou i Poděbrady, Český Krumlov nebo Hodonín.

Sepsáním knih byli pověřeni renomovaní historikové, kteří tak dali vzniknout jedinečným publikacím na odborné úrovni. Nejinak je tomu u publikace Mladá Boleslav, jejíž autorkou je Sylva Městecká, historička a kurátorka fotografické sbírky Muzea Mladoboleslavska, mj. i autorka knihy Boleslavský uličník (2006) (substantivum uličník si zde nespojujte s významem ‚nezbeda‘, jde ve skutečnosti o vtipný název knihy pojednávající o ulicích v Mladé Boleslavi).

Kniha Mladá Boleslav je rozdělena na dvě části. První je nazvána Z historie a proměn Mladé Boleslavi. Jde o poměrně krátký text, který je však díky množství informací v něm obsažených dostačující k poznání dějin daného města a k pochopení jeho současné podoby. Popis historie začíná od počátků, v případě Mladé Boleslavi tedy od druhé poloviny 10. století. Autorka do podrobností popisuje proměny města, které vyrostlo z malého hradiště do rozvinutého řemeslnického a později průmyslového centra.

Kromě osudů města jsou sledovány i osudy jeho význačných občanů, často se dozvíme i zajímavé příběhy „obyčejných“ mladoboleslavských obyvatel, které by jinak zůstaly zapomenuty. Připomenut je například příběh knihkupce Švíkala, který byl tvrdě postižen za urážku císaře spočívající v tom, že si ve svém krámku pověsil starý obraz Františka Josefa. Autorka čtenáře rovněž upozorňuje na skutečnost, že tento příběh ztvárnil v jedné povídce Jaroslav Hašek.

Největší pozornost je však v knize věnována proměnám jednotlivých městských částí a ulic. Podrobně je vylíčeno budování velkých továren, obchodních středisek nebo sídlišť. Tyto přestavby probíhající především ve 20. století často necitlivě zasáhly do podoby Mladé Boleslavi na úkor starým a často historicky cenným budovám a zákoutím. To můžete posoudit z krátké ukázky:

„V 70. letech se bouralo i na třídě Václava Klementa, kde zmizely domy od Husovy ulice až ke křižovatce U Bičíků. Na jejich místě vznikl autosalon a později obchodní středisko Máj a nová knihovna. Níže pod křižovatkou zmizel také starý hostinec Slovanka. V roce 1977 se proměnilo i Komenského náměstí, kde byla stržena zbylá část bývalého pivovaru a uvolněná plocha byla následně přeměněna na parkoviště.“ (Městecká, S. Mladá Boleslav. Praha – Litomyšl, Paseka 2001, s. 44.)

Druhou polovinu knihy tvoří obrazová příloha. Ta je cenným svědectvím o tom, jak Mladá Boleslav vypadala před více než jedním staletím a jak procházela různými přestavbami v jednotlivých desetiletích. Kromě fotografií vyobrazujících jednotlivé domy a městské části tu najdete i obrázky zachycující běžný život v ulicích Mladé Boleslavi: studentský majálesový průvod, slavnost Božího těla nebo průvod jízdního odboru mladoboleslavského Sokola.

Knihu doporučuji nejen obyvatelům Mladé Boleslavi, kteří mohou na základě obrazové i textové části porovnávat současnou a dřívější tvář svého města, ale všem, kteří se zajímají o historii naší země. Kniha se může stát také netradičním průvodcem odhalujícím místa už dávno zaniklá nebo značně pozměněná.

Knihu Mladá Boleslav vydalo nakladatelství Paseka