Filozofie pro normální lidi

knihy
Asi všichni jsme si prošli předmětem základy společenských věd (dříve občanská nauka). Někteří z nás z tohoto předmětu úspěšně odmaturovali. Znamená to, že jsme opravdu porozuměli filozofii?

Autorem knihy Filozofie pro normální lidi je Jaroslav Peregrin, který vystudoval matematiku a nyní působí na Filozofickém ústavu AV ČR a je vedoucím katedry logiky na FF UK v Praze. Kromě logiky se zabývá filozofií jazyka, sémantikou a analytickou filozofií. Do češtiny přeložil několik prací předních analytických filozofů. Ontologie, gnoseologie, etika, logika, relativismus – pamatujete si tyto pojmy? Rozumíte jim?

obal knihyJe fajn, že je na trhu kniha Filozofie pro normální lidi, která nám může ledacos objasnit. Autor používá obrázek krávy, kráva je vlastně uzemňujícím a vysvětlujícím prvkem současně. Proč ne? Ilustrace Lubomíra Bokštefla jsou vtipné a osvěžují nelehké čtení. Jaroslav Peregrin se snaží v několika kapitolách vysvětlit, o co v dnešní filozofii „jde“. A snaží se do této problematiky vtáhnout především „normální lidi“. Každá kapitola je vlastním uceleným textem, který je doplněn o doporučenou literaturu k danému tématu.

Knížku jsem četla po jedné až dvou kapitolách. Chvilkami se mi „zahlcoval“ procesor. Jakkoliv mi kravičky vykouzlily úsměv na tváři, nebylo možné číst knihu najednou. Přitom jazyk knihy není složitý. Jen těch pojmů a jmen a věcí, u kterých se má člověk zastavit, je mnoho. Jak autor předesílá, nejde o knížku o historii, ale o filozofii. Čirá filozofie? Jaký je tedy rozdíl mezi filozofií a historií? Asi jako mezi nakupováním a historií obchodu.

Ráda opouštím známé vody a vydávám se do nových vod. Jako mořeplavec James Cook se stále snažím jet dál a vidět víc. I při čtení „nového“ jsem musela opustit svůj osobní pohled a pokusit se o širší záběr. Našla jsem smysl života? „Vyšší pravdu“? Pochopila jsem fungování světa? Šalamounsky odpovídám: každá – i tato – kniha mne posunuje dál. S každou přečtenou kapitolou měním svůj zaběhlý pohled na různé společenské otázky.

Filozofie pro normální lidi operuje do značné míry s principem „selského rozumu“. Přesněji, apeluje na něj, pokud jde o chápání otázek smyslu života atd. A toho si cením. Není to návod, příručka na život, není to snůška akademických pouček a není to také jednoduché čtení. Cítím z autora, že má svoji vizi. To je něco, co někteří komerčně úspěšní autoři jaksi postrádají. Na závěr malé překvapení: autor bude představen na stránkách našeho portálu v nejbližší době.

Knihu Filozofie pro normální lidi vydalo nakladatelství Dokořán

„Vostrej a technickej“ Jaroslav Peregrin