Veškeré poznatky lidstva v kostce – to je Svět kolem nás

zeme
Vše, co potřebujeme vědět v 21. století. Tak zní podtitul nové encyklopedie National Geographic Svět kolem nás, kterou nedávno vydalo nakladatelství Metafora. Jedná se o rozměrnou knihu, která si klade nemalé cíle – chce svého čtenáře seznámit s poznatky z různých oblastí a předat mu základy lidského vědění.

Duchovním otcem této encyklopedie je David Wallechinsky, americký historik a publicista, který napsal řadu odborných knih a který působí v současné době jako externí redaktor časopisu Parade Magazine. Z jeho čtenářsky nejúspěšnějších děl jmenujme např. knihu The 20th Century: History With the Boring Parts Left Out či dva spisy, v nichž mapuje minulost letních a zimních olympijských her, The Complete Book of the Summer Olympics a The Complete Book of the Winter Olympics. Jeho zájmy jsou skutečně rozmanité – píše rád o politických problémech, historii, dokonce i o sportu. A právě tato pestrá škála zájmů se odrazila i v encyklopedii Svět kolem nás.

obal knihyV jejím úvodu Wallechinsky čtenáři prozrazuje, proč se rozhodl sepsat takovouto knihu. „Žijeme ve velmi složité době přehlcené informacemi. Nutnost nalézt v záplavě obrazů, zvuků, myšlenek a rozptylujících podnětů správný směr může nahánět strach. Obeznámíme-li se však s širokou škálou vědomostí, získáme dostatečnou sebedůvěru, abychom se rozhodli, o kterých myšlenkách a konceptech se chceme dovědět více.“ (S. 13) Jeho cílem tedy nebylo vtěsnat do knihy úplně vše, co se vědcům z různých oborů podařilo za celá staletí vybádat. Něco takového by nebylo ani možné, ani žádoucí – vždyť taková kniha by musela mít nespočet stran! Jeho cíl je však neméně obtížný – ze zajímavých oborů lidské činnosti se snaží shrnout základní poznatky, které by měly být uchovány dalším generacím a z nichž si bude moci čtenář sám vybrat, čemu bude ve svém studiu věnovat později více času a pozornosti. Navíc díky obecnému přehledu ve sférách lidské činnosti budeme moci lépe porozumět dnešnímu světu i událostem, které jej ovlivnily v minulosti.

Kniha je rozdělena do šesti základních kapitol, které se dále člení do jednotlivých sekcí a podsekcí. Hlavní kapitoly jsou tyto: Modrá planeta, Objevy a vynálezy, Společnost, Mysl a duše, Umění a Moderní život. Od matematiky, biologie a chemie se tak budete moci přenést do oblasti hudby, filmu a literatury. Nebo se můžete podívat do světa médií a sportu.

Na pěti stech stranách vás čeká řada zajímavých informací doprovázených četnými ilustracemi, fotografiemi, grafy či mapami. Právě řazení informací na první pohled působí chaoticky, po bližším seznámení v nich však naleznete přehledný systém. Nahoře naleznete název tématu a stručné shrnutí toho, co daná kapitola obsahuje. Následují základní fakta a doplňující informace, které vás podrobněji seznámí s daným tématem. Zajímavostí jsou také tabulky nadepsané jako 21. století, jež přináší nejnovější fakta, která byla vědci objevena v posledních letech. Pro ty, které téma zaujalo natolik, že by se jím chtěli zabývat do větší hloubky, jsou určeny monografické informace. Vše je zasazeno do příjemné grafiky, neschází ani barevné záložky a již zmíněné obrázky.

Encyklopedii Svět kolem nás doporučuji všem, kteří by rádi získali základní přehled o objevech a vynálezech, které změnily svět, i o poznatcích, které lidstvo nashromáždilo v různých vědách přírodních i společenských.

Encyklopedii Svět kolem nás vydalo nakladatelství Metafora.