Recenze: Aneta Martinek – Organizační porno

5

Čas si člověk nekoupí. Je toho tolik, co je potřeba stíhat. Nebo možná spíš co je domněle potřeba stíhat. Jak tedy pracovat tak, abyste stíhali věci, na kterých vám záleží, které dělat musíte i které dělat chcete? Autorka Aneta Martinek, zakladatelka úspěšné vzdělávací platformy Holky z marketingu, vám ve své knize Organizační porno chce ukázat možnosti, jak co nejlépe skloubit osobní a pracovní život.

Znáte vzdělávací platformu Holky z marketingu? Pokud ne, nevadí. I tak si můžete přečíst publikaci Organizační porno jedné z jejích zakladatelek. Autorka Aneta Martinek má za sebou úspěšnou kariéru v zajímavých projektech i firmách, jako je například Ogilvy nebo GrowJOB. V knize se proto dělí o nasbírané tipy a své zkušenosti z oblasti organizace práce a osobního života. Zabruslí také do projektového řízení i týmové práce celkem prakticky – píše o tom, jak funguje práce v týmu u platformy Holky z marketingu.

Aneta Martinek v knize Organizační porno klade důraz na to, aby ukázala svět, v němž je možné mít čas na práci, na sebe, na rodinu i na kamarády. Snaží se popsat, jak důležité je mít určené priority, efektivně pracovat se svou energií, pracovními a týmovými úkoly a držet si hranice tak, aby ženy mohly žít i pracovat naplno, ale zároveň nevyhořet.

Styl psaní je věcný, úderný, praktický. Kniha se dělí na tři části. Ta první se zaměřuje na práci s energií a na zdravé fungování těla, kam spadá třeba výživa a spánek. Druhá část obsahuje tipy a doporučení z oblasti plánování, organizace úkolů, projektového řízení i práce v týmu. Třetí část se zabývá hledáním priorit, hranicím, času pro sebe i skloubení práce a rodičovství.

Příručka Organizační porno cílí především na ženy, které jsou začátečnicemi v oblasti time managementu. A možná také pracují spíše v online světě. Ne všechny tipy a doporučení lze použít, pokud pracujete ve státní sféře, pracujete hlavně s klienty, nebo třeba i jen na směny. I tak je to ale zajímavá publikace, která přináší ženám potvrzení, že je v pořádku myslet na sebe, mít paní na úklid, rovným dílem si dělit povinnosti s manželem, objednávat jídlo a další.

Výhodou knihy je, že se na věci dívá komplexně. Tedy ne jen na to, jak si organizovat úkoly, ale i na to, jak je důležité dbát o sebe, svou energii i naplnění vlastních potřeb. Zároveň autorka jasně popisuje, že slaďování osobního a pracovního života vyžaduje zapojení dalších osob – ať už je to manžel, babička či paní na úklid.

Zaujalo mě i to, že si autorka pravidelně každou neděli s manželem plánuje celý příští týden včetně jídelníčku. Líbí se mi také, že v rámci práce na projektech uvádí, jak je důležité se věnovat nejen přípravě, ale i reflexi, aby se mohl systém zefektivnit. Myslím, že je to velmi důležitá součást pracovního života, jen bohužel ne všude se na ni klade důraz.

Zajímavé pro mě bylo vidět i reálný pracovní týden autorky. Přijde mi inspirativní mít příklad toho, jak je možné mít úkoly popsané, ale i rozvržené dle konceptu hluboké a mělké práce od Cala Newporta. Zároveň v daném týdenním kalendáři byly jasné hranice pro konec pracovního dne, ale i čas určený pro sebe a rodinu.

Dále jsem si poznačila v hlavě, že e-mail není středobodem života a určitě není definicí produktivního života. Také že je vhodné si po kognitivně náročném úkolu naplánovat spíše jednodušší práci. Líbil se mi i soupis úkolů, které je nutné splnit předtím, než se zákazníkům odešle newsletter. Ale i vysvětlení, proč je vhodné splnit nejdůležitější úkol jako první. Většina lidí zná pojem „Sněz tu žábu“, ale už neví proč. A to proto, že urgentní věci odvádějící od důležitých úkolů často přijdou až v průběhu dne, ne hned z rána. A zároveň pokud přijde urgentní úkol, je lepší ho vyměnit za jiný, nenatahovat si pracovní dobu.

Všimla jsem si také nenápadného upozorňování autorky, že má při práci vypnuté notifikace. To je jedna z věcí, se kterou mí klienti bojují, že jsou neustále vyrušováni a rozptylováni. Mít vypnuté notifikace, někdy případně i wifi, je krokem k tomu nebýt otrokem vyrušování a často nutným předpokladem pro to, jak mít možnost se v dnešním digitálním světě soustředit.

Zajímavá pro mě byla část o projektové a týmové práci, protože jsem většinu času pracovala na samostatných pozicích. Zaujalo mě, jak mají v týmu Holky z marketingu popsané, jaký typ osobnosti mají jednotlivé členky týmu, jak pracují a co v práci mají či nemají rády. Pokud by toto bylo v pracovním životě pravidlem, možná by se všem ulevilo a předešlo se části pracovním nedorozuměním.

Knihu Organizační porno proto doporučuji, třebaže pro mě byla z 90 % spíše opakováním. Pro začátečníka věřím, že může být perfektní. Tak či tak si myslím, že v knize najde každý i nějakou novou přínosnou myšlenku, nebo naopak i myšlenky, které stojí za to si je zopakovat a více vrýt pod kůži.

Název: Organizační porno

Autor: Aneta Martinek

Nakladatelství: Audiolibrix