Batikuješ, batikujeme...

batika
Kreativitu všech uměleckých nadšenců už delší dobu podporuje a inspiruje edice Šikovné ruce společnosti Grada. V ní vyšla i brožura Batikujeme a malujeme na textil. Výtvarnice Taťjana Macholdová zde sestavila návody na barevnou úpravu látek, oděvů a tašek. Vylepšit si tak můžete nejen šatník, ale i celý byt.

Na necelých padesáti stranách se dozvíte tolik, co na celém specializovaném výtvarném kurzu. Obsah začíná typickými a nejčastěji používanými technikami batiky. V úzkém sešitu se tak setkáte se skládanou, vyvazovanou nebo sypanou technikou. Samozřejmě nechybí ani kolíčky a vosková batika.

obal knihyAčkoli jste určitě alespoň jednu z těchto metod doma zkoušeli, krátké texty vám pomohou ještě lépe zvládnout batikovací techniky. Tyto více zažité postupy střídají méně známé návody k barvení látek. V této části je například popsáno mramorování, což je technika nerozpuštěných barev na vodní hladině, o kterou nakonec obtiskneme triko nebo jinou textílii.

Taťjana Macholdová v brožuře také radí, jak odbarvovat pomocí Sava, stříkat barvy s použitím šablony nebo jak otiskovat jiné materiály a vyrobit si razítka. Závěrečná část je věnována malbě na hedvábí. Mistrovskou techniku barvení materiálu, jakým je hedvábí, neovládá jen tak každý. Proto je na posledních stranách brožury uvedeno hned několik způsobů, jak docílit správného efektu.

Samotné návody mají vždy stejnou strukturu. Konkrétní techniku vždy autorka doplnila o krátkou charakteristiku a fotografie svých vlastních výtvorů. Čtenáře nezapomene informovat o nutných pomůckách a užitých materiálech. Podrobný postup je někde rozšířen o nákresy, které by vám měly usnadnit celou práci. Součástí postupu jsou i praktické rady, které vám zaručí trvanlivost barev a stálost tvarů.

Celá edice Šikovné ruce a hlavně titul Batikujeme a malujeme na textil bude skvělým pomocníkem při vašich domácích experimentech s látkami a barvou. Díky ní a vaší fantazii oživíte bytové textílie i staré kousky oblečení. Vaši knihovnu mohou obohatit i další díla z uvedené edice. Můžete si tak osvojit umění výroby keramiky, balení dárků, výrobu svíček, malování kraslic nebo drátování.

Knihu Batikujeme a malujeme na textil vydalo nakladatelství Grada.

kravata