Recenze: Radek Jaroš, Jiří Macek – Nahoru na horu

5

Uznávaný kolega mezi horolezci a sportovci, živoucí legenda mezi milovníky hor, turistiky a pobytu v přírodě. Málokdo se může pochlubit tím, že vylezl a především úspěšně slezl všechny himalájské osmitisícovky a stanul na vrcholech nejvyšších hor všech kontinentů. Jaká k tomu vedla cesta a kde se vzal prvotní impuls k tomu stát se horolezcem z povolání? O tom všem v dnes populární formě rozhovoru vypráví Radek Jaroš v knize Nahoru na horu. Respektive odpovídá na všetečné otázky Jiřího Macka.

Kniha je klasicky členěna na několik kapitol. Chronologické řazení se míchá se vsuvkami s výmluvnými názvy jako Ženy, děti, rodina, Kamarádi a parťáci nebo Fotoaparát a ostatní nezbytnosti. Radek Jaroš popisuje svoji životní cestu ze všech úhlů pohledu a bere to opravdu od podlahy. Od školních let, přes vojenskou službu, první výlet do Himaláje až po dosud poslední velký podnik a rozhodnutí se už na osmitisícovky nevydávat. Většina horolezců popisuje svoje lezení jako neskutečnou dřinu a adrenalin a používají přirovnání se stavem po požití drogy. Zkusíte a chcete další. Co vede autora k rozhodnutí přestat? Zdravotní problémy? Vyhoření, nebo naopak pocit naplnění?

Radek Jaroš a jeho literární průvodce Jiří Macek se v knize Nahoru na horu nevyhýbají žádným tématům. Ani těm ryze soukromým jako je rodinný život, ženy, děti, zdraví, peníze,… A některé postoje Radka Jaroše překvapí a možná jej v očích čtenářů zbaví mlžného oparu úspěchu, který se kolem něj vznáší. Opravdu se mu v životě povedlo všechno bez chybičky a neudělal by s odstupem let některé věci jinak?

Samostatnou kapitolou jsou jeho vleklé problémy s prsty na nohou, o které následkem omrzlin částečně přišel. Sám je nazývá jako Životní PR operace, což mě donutilo se zamyslet, od kterého období jsem začala jeho osobu sledovat a registrovat. Ano, právě od jeho peripetií s prsty. Jeho cesty napříč republikou za lékařem tu do Olomouce, tu do Vysokého nad Jizerou, tu do Prahy byly jednu dobu opravdu téměř ve všech médiích a slyšel o nich snad každý, kdo ví, co je lano a mačky.

Nahoru na horu vzbudí ve čtenářích rozporuplné reakce. Na jednu stranu ze stránek čiší obrovská pokora a skromnost a na druhé hlavně při popisu doby mládí jisté furiantství a  touha ukázat, že já jsem ten výjimečný. Stejně jako tohoto jevu ubývá v textu, snad jej ubývalo i v reálném životě a právě to možná bylo jednou z příčin, proč je dnes Radek Jaroš tím, kým je.

Při čtení a hodnocení knihy ve formě rozhovoru by mělo být pohlíženo na obě strany. Na tázaného i tazatele, protože právě dobře mířené otázky mohou posunout knihu o úroveň výš. V tomto případě se jedná spíše jen o nahrávání a životopisu Radka Jaroše by slušela i klasická forma vyprávění. Rozhovor je dnes na vrcholu popularity, ale v některých případech nepřináší nic navíc. Zážitky by se ke čtenářům dostaly v každém případě i bez dotazů. Jak jsme se mohli přesvědčit z předchozích knižních počinů, i literární talent dostal Radek Jaroš do vínku.

Název knihy: Nahoru na horu
Autor: Radek Jaroš, Jiří Macek
Nakladatelství: Vyšehrad