Recenze: James Clear – Atomové návyky

5

Kniha Jamese Cleara Atomové návyky – s podtitulem Jak si budovat dobré návyky a zbavovat se těch špatných – se po velkém úspěchu na americkém knižním trhu a po přeložení do několika desítek jazyků nyní díky nakladatelství Jan Melvil Publishing dostává i k českým čtenářům. Titul cílí zejména na ty, kteří se zajímají o osobní rozvoj nebo touží po úspěšnějším a spokojenějším životě.

atomove-navykyKdo by nesnil o tom, že díky zdánlivě minimálnímu úsilí a postupným, takřka nepatrným změnám dosáhne vysněných cílů, naplno rozvine svůj potenciál a vytěží maximum ze svých osobnostních předpokladů, dovedností, znalostí. Že vám taková myšlenka zní nereálně, příliš optimisticky, až naivně? Poté vězte, že podle úspěšného blogera, spisovatele a odborníka v oblasti budování pozitivních návyků Jamese Cleara je právě strategie soustavných drobných změn klíčem k úspěchu. Autor v publikaci uvádí příklady desítek lidí, zejména osobností z oblasti kultury, vědy, sportu, obchodu, které jsou důkazem toho, že každá cesta k úspěchu je vydlážděna malými, postupnými, vytrvalými kroky.

Na úvod nás spisovatel seznamuje se svým vlastním životním příběhem, který potvrzuje známý fakt, že člověk může za jistých předpokladů dosáhnout všeho, co si zamane. Co je k tomu potřeba? Jednoznačně dostatek odhodlání, vůle a motivace. Osobní růst nás samozřejmě stojí i nějakou tu energii, ale pokud budeme postupovat metodou pozvolného posilování pozitivních návyků, je velká pravděpodobnost, že u nás nové projevy chování natrvalo zakoření a stanou se každodenní zautomatizovanou činností. Tímto způsobem můžeme například výrazně zhubnout, vystudovat vysněnou vysokou školu nebo třeba napsat knihu.

James Clear postupně představuje čtyři zákony behaviorální změny, od kterých se odvíjí náš zdar či nezdar při budování nových návyků, případně zbavování se zlozvyků. Jeho populárně naučný výklad se opírá o vědecké poznatky, studie, výzkumy, ale zároveň je podán velmi srozumitelně a čtivě. Inspirativní jsou i uvedené příběhy konkrétních úspěšných lidí, kteří dostali své návyky pod kontrolu.

Na stránkách knihy Atomové návyky zjistíme, jak si návyky vytvořit, udržet, posílit a posouvat se díky nim dál, jak budovat svou vysněnou identitu a jak se naopak zbavit nepříjemných zlozvyků. Autor přichází s konkrétními doporučeními a představuje nástroje a strategie, s jejichž pomocí můžeme uvést teorii do praxe.

Text je přehledně strukturován, doplněn o grafy a tabulky, za každou kapitolou následuje shrnutí, které je výtahem toho nejdůležitějšího z daného tematického celku. Autor svou práci doplnil bohatým poznámkovým aparátem a odkazy na zdroje, z nichž vycházel. Příjemný bonus představují materiály, které jsou čtenářům k dispozici ke stažení na webových stránkách nakladatelství Jan Melvil Publishing, viz zde. Jedná se o vzor návykometru a skórekarty – nástrojů, které nám pomohou optimalizovat naše návyky.

Atomové návyky jednoznačně patří mezi propracované a myšlenkově bohaté dílo takzvané seberozvojové literatury. James Clear se vystříhal klišé, prázdných frází, sugestivního náboje, které jsou pro motivační příručky typické. Při četbě podobných publikací si lidé často stěžují na jakoby americký styl výkladu. Troufnu si říct, že to rozhodně není případ Atomových návyků. Na tom se jistě podílí i dle mě kvalitní překlad Aleše Drobka. Jednoduše máte pocit, jako byste četli knihu českého spisovatele, ne překladovou literaturu.

Tato knižní novinka nakladatelství Jan Melvil Publishing, které se zaměřuje právě na seberozvojovou literaturu, je přínosná zejména pro čtenáře zajímající se o osobní růst. Ti ocení bohatou informativnost, srozumitelnost a také čtivost textu.

Název: Atomové návyky
Autor: James Clear
Překlad: Aleš Drobek