Recenze: Filip Caby a Andrea Caby – Přehled psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinou

5

Manželé Cabyovi si zajistili úspěch a čtenářskou přízeň už po vydání knihy Příručka psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinou. Nyní svou publikační činnost rozšířili o další poznatky získané při práci s rodinami a dětmi. Své postřehy, techniky a další užitečné materiály proto sepsali do knihy Přehled psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinou.Tu na českém trhu přineslo čtenářům nakladatelství Portál.

prehled-psychoterapeutickych-technikAutoři Andrea a Filip Cabyoviv nové publikaci dále rozvíjejí své nápady týkající se řešení problémových situací (např. práce s metaforami, se zdroji, s improvizací). Kniha tak předchozí vhodně doplňuje, je ale možné ji přečíst i samostatně bez prostudování té předešlé. Titul je ryze odborný, proto je určen především pro psychology, psychiatry, sociální pracovníky a další profese, které se věnují terapeutické práci s klienty.

Andrea Caby je profesorkou sociální pediatrie na univerzitě v Emdenu. Filip Caby zase vede psychiatrickou kliniku pro děti a dospívající v německém Papenburgu. I proto je publikace tak podnětná a přínosná. Nejedná se tedy o dílo teoretiků, kteří reálného klienta nikdy neviděli. Při tvorbě obsahu knihy se autoři opírali o vlastní praktickou zkušenost při práci s dětmi a jejich rodinami, kterou doplnili vhodně dávkovanou mírou teorie.

Při čtení knihy je patrné, že jsou oba autoři hluboce ovlivněni systemickým terapeutickým směrem. Projevuje se to tím, že se soustředí nejen na jednotlivce, ale i na jeho okolí. Jejich přístup je rovněž orientován na řešení a zdroje klienta.V knize jsou také na straně 62 shrnuty metody, které daný přístup využívá. Vzhledem k aktuálnímu příklonu k integraci v psychologii, tak mohou publikaci využít nejen terapeuti orientovaní na systemický směr terapie, ale i jiní, kteří díky těmto metodám mohou obohatit svou praxi.

Kniha se dělí do čtyř částí. První se týká poskytnutí obecných informací a připomenutí důležitých prvků při vedení rozhovoru. Druhá část se zaměřuje na konkrétní intervence, které je možné využít při práci s klienty. U nich se čtenář dozví základní myšlenku, popis metody, konkrétní tipy pro užití, indikaci, kontraindikaci a účel, tedy pro koho je intervence určena (např. pro práci s dětmi, páry).

Ve třetí části čtenář najde informace, pro jaké indikace jsou dané intervence vhodné. Tedy zjistí, jak například pracovat s nočními můrami u dětí, separační úzkostí, neochotou se namáhat, sociální fóbií či s chronickými tělesnými onemocněními. Čtvrtá část se věnuje složitějším problémům, kterým musí terapeuti ve svých praxích čelit.

Text poskytuje všem začínajícím i zkušeným terapeutům návod, jak mohou dále pracovat s rodinami a klienty. Zároveň oceňuji i to, že je u každé metody popsáno, kdy je možné ji využít. Začínající terapeut totiž může mít ze začátku zmatek a používat techniky, které se hodí na jiný typ problémů, a tento přehled mu může pomoci. Současně i díky kontraindikaci snadno zjistí, že v daném případě se tato technika nehodí použít, ale u jiného dospívajícího by byla vhodná.

Užitečné je také to, že se v knize nachází již zmiňovaný přehled metod, ale také i konkrétní a názorné příklady z praxe, díky kterým je snazší dané intervence aplikovat. S knihou je určitě potřeba více a často pracovat. Nejde o to ji jen jednou přečíst, ale mít ji stále na dosah ve své kanceláři či ordinaci, aby z ní mohl terapeut průběžně čerpat.

Knihu bych primárně doporučila všem terapeutům i dalším odborníkům, kteří chtějí prohloubit své znalosti v systemické terapii. Přínosná může být nejen pro psychology a psychiatry, ale také pro pedagogické pracovníky či pracovníky v sociálních službách.

Název: Přehled psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinou

Originální název:Die kleinepsychotherapeutischeSchatzkiste, Teil 2

Edice:/