Recenze: Ursula Oppolzer – Zlepšete si paměť, koncentraci a myšlení: praktická cvičení, testy a tipy

5

Také jste si někdy říkali, že zapomínáte? Že se nedokážete soustředit právě v těch chvílích, kdy situace vyžaduje největší koncentraci? Často se mnozí zaštiťují tvrzeními, že si nepamatují, že nemají dobrou krátkodobou paměť, že mají problém s myšlením a koncentrací. Dnes už víme, že tyto nářky jsou zbytečné, protože je v lidských silách s touto zdánlivou predispozicí pracovat. To ukazuje Ursula Oppolzer ve své knize Zlepšete si paměť, koncentraci a myšlení.

zlepsete-si-pamet-koncentraci-a-myselniLidský  mozek toho nikdy nemusel vykonávat tolik jako dnes. Je prakticky neustále zásoben podněty, vjemy a informacemi. Často se od nás očekává, že budeme schopni uložit velký objem informací, a to za co nejkratší možnou dobu, a následně budeme schopni tyto informace prakticky využívat. To je skutečně velký nápor na jeden orgán. Proto je důležité dělat nejen něco pro své tělo ve smyslu pohybového aparátu, ale také pro svůj mozek tak, aby při všem tom shonu zůstával fit.

Ursula Oppolzer ve své knize Zlepšete si paměť, koncentraci a myšlení jednoduchým způsobem popisuje fungování mozku, věnuje se tzv. mentální kondici a detailně se zaměřuje na jednotlivé schopnosti mozku. Kniha obsahuje zároveň komplexní a efektivní program pro trénování paměti, kreativního myšlení a úspěšného řešení problémů. I mozek je totiž možné cvičit a k efektivnímu cvičení stačí jen několik minut denně.

Byť je publikace psána jako primárně odborná a disponuje odborným výkladem, čtenář – laik po prvotním zorientování poměrně jednoduše získává srozumitelné informace a díky nim představu o tom, jak mozek funguje, jak s ním pracovat a proč. Nechybí názorné příklady a doporučení nejen co dělat, ale také rozhodně nedělat. Jsem přesvědčena, že každý čtenář se v řadě ukázkových příkladů sám najde. Je postavena na běžných každodenních situacích a ukazuje, že i zdánlivé maličkosti, které se nám stávají, mají svůj původ. Kniha je přehledně strukturovaná, čtenář se v ní dobře orientuje, významné informace jsou vhodně podtrženy a je na ně kladen důraz.

Největší přidanou hodnotu ovšem vykazují samotná cvičení. Vždyť komu se to nestalo. Odcházíte z domova, zamykáte, ale myšlenkami už jste jinde. Chybí koncentrace na stávající okamžik, a tak zcela automaticky zamknete a za několik minut se musíte vrátit, protože si nejste jistí, zda jste zamkli. Podvědomí vám říká, že určitě ano, vždy přece zamykáte, ale slabý hlásek ve vaší hlavě vám našeptává, „ale co když ne?“. Příčinou v tomto problému není špatná paměť, jak by se mohli někteří domnívat, ale nedostatek koncentrace. Koncentrace vyžaduje jisté uvolnění, neboť člověk ve stresu se jen těžko soustředí. Problémy s koncentrací jsou dány tlakem na výkon, časovou tísní nebo také přemírou podnětů, ať už akustických nebo vizuálních. Soustředění není pochopitelně jen otázkou tréninku a vůle. Platí, že jen ten, který vědomě vnímá, může vědomě cítit a myslet, zpracovávat informace a udržet zájem o danou věc.

V knize nechybí ani část věnovaná kreativitě. To vše doplněné řadou zajímavostí, které dodávají neformální tón odborně laděné knize. Věděli jste například, že masáží prstů můžete podpořit schopnost přemýšlet?

Testy a tipy pro rozvoj mozku jsou názorné a doplněné přehledným vyhodnocením. Pro posilování příslušné kompetence je v řadě případů odkazováno na příslušný výklad v knize. Co byste možná v textu nečekali, a působí to jako příjemné zpestření, je i problematika zdravé stravy, najdete zde tak například tip pro zdravou výživu a dozvíte se, jak si připravit ovocný salát pro pevné nervy.

Ursule Oppolzer se podařilo spojit ve své monografii populárně-naučné téma s praktickými příklady, které jsou názorné a úderné, které respektují nedostatek času, s nímž se dnes často potýkáme, a dávají čtenáři možnost trénovat svoji paměť nejen v pohodlí svého domova, ale například cestou do práce hromadným dopravním prostředkem, při nákupu v supermarketu nebo při pití ranní kávy.

Ten, kdo ráno vybíhá z domu s prázdným žaludkem nebo snídá jen rohlík s džemem, nedokáže se zakrátko správně soustředit. Schopnost myslet a pamatovat si informace v průběhu dopoledne průběžně klesá, zato roste únava, podrážděnost, nebo dokonce agresivita. Z toho plyne: Dejte si hodně čerstvého ovoce, tvaroh, jogurt nebo mléko a celozrnné pečivo -  a hlavně jezte v klidu!!!

Mozek, který spotřebuje 20 – 25 % přijaté energie, nepotřebuje fast food, ale „fitness food“, aby mohl podat optimální výkon.

(OPPOLZER, Ursula. Zlepšete si paměť, koncentraci a myšlení: praktická cvičení, testy a tipy. Přeložil Gabriela THÖNDLOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2019, s. 36. ISBN 978-80-271-2877-8.)

Název: Zlepšete si paměť, koncentraci a myšlení: praktická cvičení, testy a tipy