Recenze: Jana Stejskalová, Ivana Síbrtová, Martin Vlasák – Pražské historické zahrady a parky

5

Zima už skončila, slunce nabírá sílu a zve všechny čím dál důrazněji na jarní procházku. Na stále stejná místa se vám už ale nechce, tak kam vyrazit? V tomto případě bych doporučila zalistovat knihou Pražské historické zahrady a parky vydanou nakladatelstvím Academia v edici Průvodce. Vůbec nezáleží na tom, zda jste rodilý Pražák, nebo si chcete jen vyrazit do Prahy na výlet, pro každého se v tomto průvodci najde zajímavé místo, kam se může vypravit a poznat něco nového, neokoukaného. A pokud počasí zrovna výletu nepřeje, můžete si díky nádherným fotografiím dopřát příjemnou virtuální procházku.

prazske-historicke-zahrady-a-parkyAutoři (Jana Stejskalová, Ivana Síbrtová a Martin Vlasák) v průvodci představují veřejně přístupné areály, u každého uvádějí podrobné historické údaje i praktické informace o návštěvnickém režimu. Je pravděpodobné, že některá fakta běžný čtenář-návštěvník nedocení, ta se ale určitě budou hodit studentům zahradně architektonických oborů, případně i umění, jelikož velký prostor autoři věnují sochařské výzdobě areálů. Méně známé informace mohou využít také průvodci po pražských památkách a novými poznatky zpestřit své výklady.

Publikace Pražské historické zahrady a parky je rozdělena do třinácti kapitol popisujících klášterní a hradní zahrady, obory, usedlosti, letohrádky a vily, městské veřejné parky či hřbitovy. Text je zpestřen bohatou obrazovou přílohou, jež dodává publikaci nadstandardní estetickou úroveň. Vzhledem k rozsahu textu a velkému množství fotografií je ale potřeba počítat s tím, že se nejedná o útlého průvodce, kterého bychom si dali do kapsy a vyrazili ven. Díky praktickému nepromokavému obalu by však kniha měla při případném zkoumání mapky či studování údajů přímo v terénu vydržet i méně příznivé povětrnostní podmínky.

Z průvodce jsem se dozvěděla mnoho zajímavostí, které podnítily mou zvědavost prozkoumat nepříliš známá místa, rozšířit si tak obzor i jiným směrem, než kam nás žene běžný turistický proud. Víte například, u které pražské vily se nachází zahrada s letohrádkem, dřevěnou zvoničkou z Valašska, pomník herečky Hany Kvapilové od Jana Štursy a také dřevěný roubený pravoslavný kostelík sv. Michala z 18. století? A najdeme tam i jezírko s vodopádem a sochou Herkula?  Pokud znáte správnou odpověď – jedná se o zahradu u vily Kinských na Smíchově –,smekám pomyslný klobouk.

Kniha není „rychlokvaška“, jak se občas v poslední době u různých průvodců (a bohužel nejenom u nich) stává, je detailně propracovaná a vnímám z každého řádku veliké úsilí týmu autorů předat čtenáři kompletní informace o pražských historických objektech a zahradách, zejména s ohledem na architekturu, dendrologii a památkovou péči.

Publikaci bych doporučila všem zvídavým čtenářům, s oblibou vyrážejícím na procházky nejenom na místa, kde znají každou cestičku, strom či lavičku. A s ohledem na aktuální situaci, která není a asi delší dobu ani nebude příliš nakloněná cestování do zahraničí, budeme mít nejspíše všichni mnohem více času na poznávání méně známých míst naší země. Takže právě takové publikace, jako je kniha Pražské historické zahrady a parky, si v našich knihovnách i turistických batůžcích své místo rozhodně najdou.

Název knihy: Pražské historické zahrady a parky. Architektura, dendrologie, památková péče

Obálka: Robin Brichta

Autor: Jana Stejskalová, Ivana Síbrtová, Martin Vlasák