Recenze: O. Prochaska, John C. Norcross, Carlo C. DiClemente, James O. Prochaska, John C. Norcrss – Změna k lepšímu

Kdo by neměl nějaký ten zlozvyk, kterého by se rád zbavil? Může to být přílišné nakupování, kousání nehtů či kouření. A kolikrát už se každý z nás pokoušel tento zlozvyk překonat? Kniha Změna k lepšímu předkládá čtenářům ucelený šestistupňový program pro překonání zlozvyků. Může posloužit jako inspirace, ale i jako přesný návod k pozitivní změně v životě.

knihaMožná jste se už sami pokoušeli o změnu, možná jste chvíli vydrželi, a pak jste selhali. Přemýšleli jste ale o tom, že jste možná nebyli v té správné fázi změny? Pro jednotlivá stádia se totiž hodí určité techniky. A proto k efektivní práci na změně je třeba vyhodnotit, ve kterém stádiu se jedinec právě nachází. Zda o změně teprve přemýšlí, nebo už se na ni třeba připravuje.

Autoři knihy Změna k lepšímu Prochaska, Norcross a DiClemente, univerzitní profesoři, proto předkládají čtenářům tzv. transteoretický model změny. Ten zahrnuje stádium prekontemplace, kontemplace, přípravy, akce, udržení a ukončení (případně relapsu).

Kniha Změna k lepšímu se dělí do několika částí. V první čtenář zjistí, jak a kdy se člověk mění. V dalších se postupně seznámí s tím, jak lidé odolávají změně, kdy začnou přemýšlet o změně, jak se mohou na změnu připravit, jak se pustit do akce a jak v ní setrvat. Ale i to, jak se poučit ze selhání. Autoři se poté ještě samostatně věnují oblasti kouření, alkoholismu a psychického utrpení. Nakonec čtenáře čeká ještě malá kapitolka o tom, jak definitivně ukončit problém a v podstatě vystoupit z cyklu změny, protože se ze změny stal trvalý stav.

Pro autory je důležité právě propojení procesu a stádia. Změna u člověka totiž z velké části závisí na tom, že se dělají správné věci ve správný čas. Velmi zjednodušeně, pokud by se člověk rozhodl přestat kouřit a řekl si, tak od zítřka nekouřím, šance, že uspěje, je velmi malá. Nemá promyšlenou strategii, co bude dělat místo kouření, když ho budou jeho kamarádi zvát, ať si s ním zapálí, apod. A neúspěch pak samozřejmě může utužit přesvědčení, že nemá smysl se snažit.

Autoři knihy Změna k lepšímu proto předkládají čtenáři nejen popis jednotlivých stádií, ale u každého procesu si zájemce může projít krátký dotazník. Ten pomáhá čtenáři věci lépe posoudit a zvýšit šance pro posunutí se do dalšího stádia změny.

Samotné čtení knihy však nepomůže, sama jsem toho příkladem. I když jsem se seznámila s jednotlivými postupy, změna samotná potřebuje delší čas a postupné krůčky, které člověka dovedou k vytoužené změně. Na druhou stranu seznámení se s těmito postupy může zvýšit šanci k úspěchu.Zbavit se zlozvyků většinou nebývá snadné, ale je možné. A i za cestou k úspěchu může být pár nezdarů. A tato kniha s nimi počítá, což je mi sympatické.

Kolikrát si myslíme, že cesta k úspěšnému zbavení se zlozvyků je přímá a jasná, ale v realitě většinu z nás potká pár pádů nebo kliček. A také to není jenom o tom, že budeme věřit ve změnu a ta se zázračně stane, jak k tomu sklouzává několik světově úspěšných bestsellerů o seberozvoji. A zároveň to ani není o síle vůle, jak se traduje po generace. Pouhá víra v úspěch nebo silná vůle většinou nestačí, ale rozhodně pomůžou při cestě za pevnými zdravými návyky.

Kniha je zkrátka určena pro ty, kteří chtějí pracovat na změně k lepšímu a mít větší šanci na úspěch. A současně může posloužit i odborníkům, kteří v rámci své profese pracují s lidmi, kteří se potýkají s emočními problémy, závislostmi, neúspěšným hubnutím a dalšími obtížemi.

Změna k lepšímu
Autor O. Prochaska, John C. Norcross, Carlo C. DiClemente, James O. Prochaska, John C. Norcrss
Překlad Ondřej Fafejta