Recenze: Iris Volant – Koně

5

Každé dítě má nějaké oblíbené zvíře – někdo má rád psy, jiný kočky a jsou tací, kteří zbožňují koně. Ti, kteří mají štěstí, chodí do kroužku jezdectví a učí se na tomto krásném zvířeti jezdit a starat se o něj. Jiní tuto možnost nemají a obdivují tato zvířata alespoň z dálky. Pro všechny nadšence vám představujeme knihu Jaroma Vogela Koně – Divocí a zkrocení.

Koně odjakživa provází lidský rod. Jejich role je významná a několikrát se už zapsali i do historie jako hrdinové, když svým pánům zachránili život. Jsou důležití také v dalších aspektech; bez koní bychom například nemohli těžit dřevo na těžce dostupných místech, kam těžká technika nemůže.

Hned v úvodu knihy se můžeme dozvědět, jak se toto vznešené zvíře vyvíjelo od počátku po dnešek, dokonce i jak se vyvinulo dnešní koňské kopyto. Dále se dočteme o rozdělení koní – jsou tu tři základní typy – chladnokrevníci, teplokrevníci a plnokrevníci. Každý z nich se vyznačuje jinými povahovými vlastnostmi a hodí se na jinou aktivitu. V dalších kapitolách poznáme odlišné druhy koňské chůze, budou nám představeni slavní oři, kteří byli v historii oslavováni, a zjistíme, na co všechno byli koně v historii využívání. Kniha samozřejmě nevynechává ani sport. Již od počátku olympijských her byli koně důležitou součástí této slavné soutěže a je tomu tak doposud. Tato zvířata byla v minulosti využívána rovněž ve válce jako dopravní prostředek, též při honu. Na konci knihy je pak uveden rejstřík koní, kteří jsou v knize zmíněni.

O koních bylo napsané mnohé. Vystupují často i ve filmech a můžeme si o nich vyslechnout spoustu legend. Pokud tedy máte doma malého nadšence, je tato kniha krásným dárkem. Nejen že se dítě dozví důležité informace, ale i řadu drobných zajímavostí. Věděli jste například, že Pegas byl okřídleným koněm, který měl schopnost létat a jehož posláním bylo nosit blesky boha Dia? Bůh ho pak za jeho službu odměnil tím, že ho proměnil v hvězdy. Toto souhvězdí pak můžeme pozorovat na noční obloze.

Kniha kromě podstatných informací nabízí dětem i překrásné ilustrace. Textu je méně, ale bohatě pro první seznámení s koňmi stačí. A pokud vaše děti zatouží po dalších znalostech, existuje řada zajímavých publikací o tomto hrdém zvířeti.

Kniha Koně – Divocí a zkrocení vyšla v rámci projektu Zásilka z Knihozemě.

Koně
Autor Iris Volant