Recenze: Jan Hebnar – Stručný manuál úspěšného lenocha

5

Lidská lenost je vlastnost, která nepatří mezi pozitivní vlastnosti. V knize Stručný manuál úspěšného lenocha se však nedočteme o lenosti, která evokuje poflakování se či odsouvání práce na jindy. Její hlavní myšlenkou je dosažení stavu, kdy si člověk umí naplánovat své cíle, držet se cesty k jejich dosažení bez zbytečného plýtvání silami a energií.

strucny-manual-uspesneho-lenochaAutor Jan Hebnar působí jako lektor a kouč a podniká v oblasti mezinárodního obchodu, věnuje se mezinárodním vztahům. Z jeho dřívějších děl jmenujme např. Obchod s Čínou nebo Mezikulturní komunikace pro manažery.

Jeho nová, docela útlá knížka se může zařadit mezi oblíbené publikace typu „líný rodič“ nebo „líný učitel“, které jsou zaměřeny na to, jak efektivně zvládat svou životní roli. Podtitul zní Jak dostat od života, co chcete. Pomůže člověku v době plné shonu a roztržitosti uspořádat svá přání, své životní cíle. Pro každého člověka je důležité uvědomit si, co je pro něj důležité. Často to bývá to nejtěžší, co člověk musí v nánosu všedních dní vyselektovat. I v tomto kroku je kniha rádcem či průvodcem.

Publikace je logicky členěna do několika oddílů. První oddíl se věnuje definici toho, co znamená být šťastný. Nepřináší návod, jak dosáhnout rychle štěstí, spíše zdůrazňuje, jaké kroky můžeme učinit, abychom byli o něco spokojenější. Druhá kapitola klade důraz na podrobný plán, radí, jak překonat pocit počáteční skepse a vyzdvihuje motiv pozitivní motivace (představit si, že plán je splněn, radovat se z každého, i sebemenšího úspěchu). Velmi zajímavá je kapitola o zvycích – pozitivních i těch negativních, totiž zlozvyků. Další tematický oddíl hovoří o tom, co je klíčem ke štěstí, a sice plnění dílčích cílů.

Při každém snažení, ať jde o dietu, dodržení předsevzetí a také při stanovení cílů, je veledůležité snahu nevzdat. Vždy přicházejí vedle úspěchů také neúspěchy, klopýtnutí, vyhoření. Kapitola o nevzdávání je nejvíce motivační, poněvadž velké cíle máme všichni, ale ne vždy zbývají síly k jejich naplnění, když dojde energie, ne každý umí systematicky plánovat.

Knížka nepřináší nový pohled na svět, ale mnohým může pomoci odstartovat a udržet v sobě řád, nebát se neúspěchů, které jsou součástí života a cennou zkušeností.

Je naprosto nezbytné, abyste brali neúspěchy jako normální a přirozenou součást cesty. Ani vy, ani já nejsme roboti. Prostě se nám někdy daří, a někdy ne. Hodně často se lidem stává, a to je moc špatné, že potom, co se jim přestane dařit cíle plnit (dodržovat zvyky), se na všechno raději vykašlou. Chyba, chyba, chyba. (Str. 80)

S něčím však knížka Jana Hebnara Stručný manuál úspěšného lenocha nepomůže. Nevlije do nás důslednost, píli ani cílevědomost, které jsou k naplnění cílů potřeba a bez nichž četba knihy bude neefektivní. Je však skvělým průvodcem a ukazatelem na cestě životem.

Stručný manuál úspěšného lenocha
Autor Jan Hebnar
Nakladatelství Grada