Recenze: Odborná literatura

Recenze: Seth Stephens-Davidowitz – Všichni lžou

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
5

Všichni lžou je název, který zaujme. Ať už ve vás tato dvě slova vyvolají jakékoliv pocity, autor stejnojmenné knihy Seth Stephens-Davidowitz si za nimi stojí. V záloze má řadu dalších nepříjemných tvrzení a co je horší, dokládá je vědeckým výzkumem. Český podtitul knihy zní Velká data, chytré algoritmy a jak nám internet může říct, kdo opravdu jsme. Nakladatelství Host se nejspíš rozhodlo ulehčit českému čtenáři zjišťování, jaké dílo má v rukou, neboť anglický originál Everybody lies žádný podtitul nemá. Více tak odráží nekompromisnost knihy i jejího autora, kteří sice hladí proti srsti, ale zároveň prezentují množství fascinujících informací.

 

vsichni-lzouSeth Stephens-Davidowitz je novinář, univerzitní pedagog, liberál, fanda baseballu a bývalý zaměstnanec firmy Google. Tyto části jeho osobnosti a s nimi i mnohé další jsou pro knihu velmi důležité a ovlivňují její vyznění i obsah. Obdobně mnohovrstevnaté je i samotné Všichni lžou. Ačkoli je toto dílo prezentováno především jako srovnání „lživých“ aktivit na sociálních sítích s „pravdivými“ údaji z vyhledávačů, najdete toho v něm mnohem víc.

 

V prví řadě musím potenciální čtenáře varovat. Nemáte-li rádi faktografické knihy, jejichž autor se nesnaží působit objektivně, Všichni lžou vás nepotěší. Nijak se netají nejen skeptickým nahlížením na svět, ale i antipatiemi k současnému prezidentovi USA, nejednou sáhne po sarkastickém humoru.

 

Hlavním tématem knihy jsou takzvaná velká data (Big data). V době masového rozšíření internetu je stále snadnější shromažďovat obrovské množství informací o lidech z celého světa. Právě o možnostech i úskalích velkých dat kniha hovoří, přestože Stephens-Davidowitz sám přiznává, že jde jen po povrchu.

 

Bojíte-li se knihy plné nezáživných pojmů, mohu vás ubezpečit, že vám s Všichni lžou nic takového nehrozí. Celá publikace je napěchována zajímavostmi, kterými autor ilustruje svá tvrzení. Dobře je to patrné na srovnání obsahu sociálních sítí a internetových vyhledávačů. Zatímco na Facebooku věta „Můj manžel je...“ obvykle pokračuje slovy jako úžasný, můj nejlepší přítel či roztomilý, na Googlu je to gay, debil nebo protivný. Navíc již na začátku knihy autor dokazuje, že datová analýza je něco, co dělají všichni lidé každý den, jen nad tím takto neuvažují.

 

Potenciál těchto snadno dostupných anonymních a především pravdivých dat předvádí autor na různorodých tématech. Zabývá se odhadem dostihových koní, homosexualitou v Íránu, medicínou, xenofobií, daněmi, fanoušky baseballu a řadou dalších. Zároveň se nebojí tnout do živého a rozebírat tabuizovaná témata. Dokládá to i fakt, že původně chtěl svou knihu nazvat dle hesla, které podle Stephens-Davidowitzova tvrzení vyhledává řada mužů na internetu – Jak velký je můj penis? Ještěže ho redakce od tohoto nápadu odradila.

 

Data z internetových vyhledávačů mají dle autora řadu výhod. Lze je získat rychle a ve velkém množství, umožňují specifičtější výběr. A především do vyhledávačů, na rozdíl od vědeckých dotazníků, byť anonymních, lidé nepíší nepravdivé informace.

 

Stephens-Davidowitz rozebírá i řadu jiných výzkumů. Některými dokládá svá tvrzení, jiné popisem vlastního výzkumu potvrzuje, či vyvrací. Jeho kritickému oku neunikl ani samotný Sigmund Freud. Ukazuje též řadu vědeckých metod, které v současné době pracují s internetovými daty. Mnohé nevyužívají pouze vědecké organizace, ale i společnosti snažící se maximalizovat svůj zisk. Zajímá-li vás, co je to A/B testování či metoda hledání dvojníků, Všichni lžou vám to nejen osvětlí, ale přidá také řadu příkladů.

 

Přestože autor zastává názor, že velká data představují revoluci v sociálních vědách a jejich správné užití může lidstvu v mnohém pomoci, nejednou též vysvětluje a varuje před jejich limity. Dotýká se i etických otázek spojených s jejich užíváním, ať už státem či soukromými společnostmi.

 

Jakkoli se nejedná o striktně vědeckou publikaci, je Všichni lžou doplněno poznámkami pod čarou. Obvykle odkazují jen na zdroj určitého tvrzení, občas je v nich však obsažena i nějaká zajímavost, která mohla být součástí hlavního textu.

 

Všichni lžou se na své obálce chlubí skutečností, že ji britský týdeník The Economist zvolil knihou roku. Pokud od ní budete očekávat zážitek, který převrátí celý váš svět naruby, budete zklamáni. Díky širokému záběru a skákání od tématu k tématu působí kniha roztěkaně a některé pokusy Setha Stephens-Davidowitze o vtip namísto úsměvu vyvolají obracení očí v sloup. Nemusíte též vždy souhlasit s jeho – často nekompromisními – postoji.

 

Zajímá-li vás, jak mohou sociální vědy využít sledování pohybu lidí na internetu k výzkumu všemožných témat, Všichni lžou jsou pro vás těmi nejlepšími dveřmi do tohoto nového světa. Jsou to sice dveře jen na škvíru pootevřené, ale i ta škvíra vám často vyrazí dech, obzvlášť při pomyšlení, co vše lze zjistit, až se dveře otevřou dokořán. Nevadí-li vám osobitý styl psaní, jednou vtipný a objevný, jindy trochu trapný a chaotický, ponořte se do světa velkých dat a rozšiřte své obzory.


Všichni lžou
Autor Seth Stephens-Davidowitz
Překlad Romana Hegedüsová
Nakladatelství Host
Místo vydání Brno
Rok vydání 2019
Vydání 1.
Počet stran 328
ISBN/EAN 978-80-7577-787-4
Ediční řada -

Do nakladatelstvíPorovnat ceny

Soutěže

Aktuality

  • Paseka slaví 30 let. Rodinné nakladatelství zůstává nezávislé a svobodomyslné.

    Nakladatelství Paseka vzniklo 9. prosince 1989. Revoluce umožnila Ladislavu Horáčkovi, aby svobodně vydával knihy, které jeho samotného zajímají a baví. Když po Horáčkově smrti v roce 2015 převzala nakladatelství jeho dcera Anna Rezková Horáčková, musela se vyrovnávat s hlasy, které tvrdily, že Paseka už nebude jako dřív nebo že nakladatelství dokonce zanikne. I díky knihám z posledních let si Paseka mohla ponechat nezávislý duch a zůstává například také nejúspěšnějším nakladatelstvím v historii literární ceny Magnesia Litera.

    Číst dál...  
  • Na audioknižní trh vstupuje nová značka VOXI

    Obliba audioknih v České republice stále roste. Celkový objem trhu v roce 2018 dosáhl téměř 150 milionů korun, v roce 2019 by to podle odhadů mohlo být až o 20 milionů víc. Na to reaguje i největší český knižní vydavatel Albatros Media a vstupuje na audioknižní trh s novou značkou Voxi.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení