Recenze: Odborná literatura

Recenze: Michaela Daňková – Prokoukněte komunikační styly druhých

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
5

Komunikace je velmi oblíbené téma současnosti, mnozí z nás už absolvovali nějaký kurz zaměřený právě na tuto dovednost či si nastudovali příručku z oblasti osobního rozvoje, jakých najdeme v každém knihkupectví spoustu. Vždyť právě schopnost komunikace do velké míry určuje to, jak je člověk v životě úspěšný. A čím mě zaujala právě kniha Prokoukněte komunikační styly druhých, kterou napsala PhDr. Michaela Daňková? Knihy této autorky Prokoukněte své lidi (2016), Prokoukněte svého šéfa (2017) i nejnovější Prokoukněte komunikační styly druhých (2018) poznáte podle fotky autorky na obálce, což mi připadlo zajímavé z psychologického hlediska, a také na mě velmi slibně zapůsobil název. Vždyť kdo by nechtěl prokouknout šéfa či kolegy v práci a nejenom je?

  

prokouknete-komunikacni-styly-druhychHned na začátku publikace nalezneme krátké představení PhDr. Michaely Daňkové. O autorce se dozvíme, že je lektor, mentor a kouč, zabývá se zejména manažerskými dovednostmi – vedením lidí, motivací, delegováním, komunikací a dalšími souvisejícími dovednostmi. 

 

Při čtení úvodního textu jsem ocenila, jak autorka dokonale vystihla velký paradox současnosti, kdy i přes schopnost používat vyspělé komunikační technologie komunikace ve skutečném životě poněkud vázne:

 

Je až s podivem, že lidem v dnešní společnosti dělá komunikace tak vážné potíže, vždyť základem sociálních sítí je komunikace. Řeklo by se, že člověku všechny facebooky, twittery a instagramy pomohou k tomu, aby se uměl lépe vyjádřit. Avšak není tomu tak. Zdá se, že rozvoj technologií nás samotné zabrzdil. (Str. 12).

 

Podle teorie komunikačních stylů rozlišujeme čtyři komunikační typy – analytický (analytik), řídící (řidič), přátelský (srdcař) a expresivní (hvězda). Kniha Prokoukněte komunikační styly druhých kombinuje myšlenky z pozorování a výzkumů Davida W. Merrilla a Rogera H. Reida, kteří svou teorii publikovali ve společném díle Personal Styles and Effective Performance. Make Your Style Work for You (CBC Press, 1981) a zkušenosti z praxe autorky. 

 

PhDr. Daňková rozebírá postupně všechny čtyři komunikační styly, teorii prokládá konkrétními poznatky z praxe, zmiňuje i odlišnosti u jednotlivých typů v souvislosti s tím, zda se jedná o muže či ženu. Každá kapitola je zakončena shrnutím a prostorem pro čtenářovy poznámky. A v závěru knihy najdeme testy, kde můžeme zjistit, k jakému typu podle této teorie patříme. 

 

Při čtení a prohlížení této publikace mne napadlo, že autorka má zřejmě ráda růžovou. Velká část knihy, ať už poznámky čtenáře či shrnutí, má tuto optimistickou barvu a poněkud narůžovělá se mi zdá i prezentovaná teorie. V praxi se přece setkáváme s mnohem širším spektrem komunikačních stylů, stačí si vzpomenout na všechny ty negativně komunikující šéfy či kolegy (a nejenom je), které jsme nepochybně každý z nás ve svém životě aspoň jednou potkal. Jak poznat a komunikovat s typy jako jsou alibisté, manipulátoři, kariéristé, flákači či různí asociálové? Možná to může být pro autorku inspirace na další knihu, věřím, že by ji mnozí čtenáři uvítali, protože kniha Prokoukněte komunikační styly druhých odpovědi na otázku, jak komunikovat s „problémovými typy“, nepřináší.

 

Knihu bych doporučila všem, kteří teprve pootevírají dvířka osobního rozvoje a mají zájem blíže porozumět základům komunikace. Publikace je přehledná, poměrně jednoduchá, takže i pro naprostého laika srozumitelná. Pro ty z nás, kteří jsou již ošleháni zejména firemními komunikačními tréninky, případně samostudiem knih z oblasti osobního rozvoje, asi příliš převratných poznatků nepřinese, ale jak se říká, opakování je matka moudrosti. 


Prokoukněte komunikační styly druhých
Autor Michaela Daňková
Nakladatelství Grada
Místo vydání Praha
Rok vydání 2018
Vydání 1.
Počet stran 264
ISBN/EAN 978-80-271-0635-6
Ediční řada -

Do nakladatelstvíPorovnat ceny

Soutěže

Aktuality

  • Paseka slaví 30 let. Rodinné nakladatelství zůstává nezávislé a svobodomyslné.

    Nakladatelství Paseka vzniklo 9. prosince 1989. Revoluce umožnila Ladislavu Horáčkovi, aby svobodně vydával knihy, které jeho samotného zajímají a baví. Když po Horáčkově smrti v roce 2015 převzala nakladatelství jeho dcera Anna Rezková Horáčková, musela se vyrovnávat s hlasy, které tvrdily, že Paseka už nebude jako dřív nebo že nakladatelství dokonce zanikne. I díky knihám z posledních let si Paseka mohla ponechat nezávislý duch a zůstává například také nejúspěšnějším nakladatelstvím v historii literární ceny Magnesia Litera.

    Číst dál...  
  • Na audioknižní trh vstupuje nová značka VOXI

    Obliba audioknih v České republice stále roste. Celkový objem trhu v roce 2018 dosáhl téměř 150 milionů korun, v roce 2019 by to podle odhadů mohlo být až o 20 milionů víc. Na to reaguje i největší český knižní vydavatel Albatros Media a vstupuje na audioknižní trh s novou značkou Voxi.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení