Recenze: Alena Thomas – Děláme si to doma sami 3

První díl Děláme si to doma sami autorky Aleny Thomas přinesl do naší domácnosti čiré nadšení. Vyráběla jsem domácí krekry, šípkový a bezový sirup, balzámy na rty, domácí šampon a zubní pastu. Díl druhý – nadšení poněkud opadlo a už se mi nepovede si přesně vybavit, co jsem podle Aleny Thomas doma připravovala tenkrát. A Děláme si to doma sami 3?

knihaTo, co je knize přidáno na grafické stránce a kvalitě fotografií, jí bohužel chybí na obsahu samotných receptů, a tak se původní myšlenka poněkud vytratila. Alena Thomas začínala na jedné nejmenované internetové televizi jako průvodkyně pořadu, kde učila diváky (především divačky), jak si vyrobit doma bez zbytečné chemie věci, které seženeme průmyslově vyrobené v obchodní síti. Řada žen tak nadšeně vyráběla tehdy tolik populární šumivé bomby do koupele, domácí karamelovou omáčku nebo slané krekry k vínu. První díl Děláme si to doma sami obsahoval přehled toho nejlepšího, co autorka prezentovala ve videích.

Ve třetím díle najdeme trochu jiné řazení, než na jaké jsme byli zvyklí. Autorka tentokrát řadí jednotlivé recepty podle jednotlivých rostlin, které jsou používány, a u každé z nich najdeme úvod jako v herbáři včetně latinského názvu, popisu, místa výskytu a informace, co, jak a kdy trhat, sušit a používat. Do rukou se tak čtenářům dostane spíš kniha pro bylinkářky, než pro lidi, kteří si chtějí sami doma vyrábět běžně dostupné produkty.

Díl třetí, který jsem po slabší dvojce tolik očekávala, bohužel nedosahuje kvalit jedničky. Důvodů se najde několik. Výrazně ubylo receptů pro špajz ve smyslu receptů k okamžité konzumaci a autorka se omezuje spíše na dochucovadla, jako jsou bylinkové oleje, octy, sirupy a medy. Jenom návodů na výrobu domácích „medů“ z bylinek kniha obsahuje několik a přitom výroba je pokaždé téměř identická. Nestačilo by napsat u prvního z nich, že tento med lze vyrobit i z dalších druhů, a v jedné větě je vyjmenovat?

V domácí lékárně, jak je avizováno v podtitulu knihy, najdete návody především na čaje a koupele a v kosmetickém salónu logicky především na krémy, pleťové vody a produkty k péči o vlasy.

Děláme si to doma sami 3 rozhodně není špatná kniha, ale pokud očekáváte podobné návody jako v předchozích dvou dílech, tak bohužel marně. Autorka se zaměřuje hlavně na bylinky a jejich praktické využití, což od ní ne každý očekával. Z předchozích dílů jsme navíc byli zvyklí čerpat celoročně, protože obsahovaly inspiraci i pro zimní období, které bývá hluché na práci s bylinkami. V díle třetím musíte počítat s tím, že si je potřeba bylinky nasušit nebo už sušené nakoupit, jinak u řady receptů skončíte dříve, než jste začali. Pro každý výrobek z této knihy potřebujete bylinky sušené, čerstvé, květy, kořeny, macaráty a další.

Děláme si to doma sami 3 Aleny Thomas osloví užší okruh čtenářů, a to zejména ty, kteří se vezou na tolik populární bylinkové vlně. Kdo dnes nemá květináče s mátou, bazalkou a bobkovým listem minimálně za oknem a v sezoně nevytváří bylinkové záhony v podobě spirály, je out.

Děláme si to doma sami 3
Autor Alena Thomas
Nakladatelství Jota