Recenze: Pavla Hanáčková – Mýty a předsudky o zvířatech

Mýty a předsudky o zvířatech je další z řady populárně-naučných knih pro děti z pera Pavly Hanáčkové a tužky Linh Dao, na jejíchž ilustracích se zvířata opět berou tak trošku s nadsázkou. Aneb jak říká osel: „Já že jsem hloupý? Dovolte, abych se zasmál.“

knihaSvůj předsudek si nese zvíře snad z každého kontinentu a doby. Nebezpeční vlci od dob, co se bratři Grimmové přestali rvát o chřestítko a začali spolupracovat, krvežízniví netopýři a jejich tatínek Drákula, který v 15. století zapomněl zemřít, pštros z Afriky, který si ze strachu z předsudků rozbíjí hlavu o zem anebo slizký had, který to má spočítané už od dob Adama a Evy. Pestrou sebranku doplňuje medvěd, postrach lesa, paličatý osel, smradlavý čuník, vychytralá liška, uchechtaná hyena, zlodějská krysa, zabijácký žralok, uloudaná želva, bázlivý slon, kámoška všech čarodějnic černá kočka a chameleoni, kteří se umí přizpůsobit všem okolnostem.

Těžko uvěřit, že mnohé předsudky, které se na zvířata během let nabalily, se jich stále drží jako špína za drápky, i přes stovky pořadů na kanálu Animal Planet a osvětu National Geographic či sira Davida Attenborougha. Snáze díky předsudkům strpíme například to, že hravá a chytrá stvoření, která si potřebují hrát, aby se zabavila, a jejichž způsob řešení problémů a přemýšlení se dá srovnat s tříletým dítětem, žijí namačkaná jedno na druhém v malém betonovém kotci bez možnosti pohybu a aktivity. Řeč je o prasatech. Přestože se autorka neoprostila od ryze antropomorfického smýšlení, kdy tyto tvory vyzdvihuje i pro užitečnost při vyhledávání lanýžů než pro ně samotné, o zbytek smradlavých předsudků je odrbala znamenitě.

Podobně jako předcházející knihy Pavly Hanáčkové a Linh Dao, i Mýty a předsudky o zvířatech jsou milé, úsměvné a obohacující. Namísto jednotvárných knih o zvířatech pojímají tento námět originálně. V této publikaci jsou to mýty a předsudky, bez kterých můžeme být ke zvířatům zase o něco víc empatičtí a doceňovat je, v předchozích knihách se autorky zaměřily na přátelství mezi zvířaty a rostlinami (škoda, že je člověk vyčleněn), na to, jak se zvířata přizpůsobují prostředí anebo jak zvířata vychovávají svá mláďata. Můžeme se jen těšit, co je napadne příště.

Název knihy:     Mýty a předsudky o zvířatech
Autorka:     Pavla Hanáčková
Ilustrátorka:     Linh Dao