Recenze: Miroslav Karlíček a kolektiv – Základy marketingu

Marketing není jenom prodej. Není to ani pouhá reklama. Je to ucelený systém postupů a přístupů, o kterých zasvěceně vypráví špičkoví čeští odborníci v knize Základy marketingu z nakladatelství Grada. Nechte se proto vtáhnout do tajů marketingu, díky knize navíc můžete ihned využít poznatky v práci z oblasti marketingu či pro svůj vlastní produkt nebo službu. Publikace slouží jako dobrý podklad pro pochopení základních principů marketingu, vytvořili ji odborníci s mnohými zkušenostmi z praxe. Autoři v čele s vedoucím katedry marketingu na VŠE Miroslavem Karlíčkem srozumitelně a poutavě přibližují začínajícím marketérům, jak marketing funguje a jak ho lze například využívat v rámci konkurenčního boje s jinými výrobními podniky či poskytovateli služeb.

knihaDruhé přepracované vydání knihy Základy marketingu autoři doplnili o nejnovější trendy z oboru. Hýří přitom příklady z praxe. V knize navíc čtenáři naleznou odpovědi na nejdůležitější otázky: Co je to vlastně marketing a proč je podstatný pro úspěch každé firmy? Co je to marketingové prostředí a jak jej lze zkoumat? Jakou marketingovou strategii zvolit? Jak vytvořit ten správný „produkt“, jakou mu dát cenu, jak ho propagovat a jak zajistit jeho dostupnost?

Kniha se člení do několika základních částí, které postupně seznamují čtenáře s nejrůznějšími podoblastmi marketingu. Autoři neopomínají ani zařadit například podkapitolu týkající se psychologické dimenze kupního rozhodování, která začíná být stále důležitější. Jak by jinak bylo možné prodat výrobek či službu lépe než konkurence, když neznáte svého zákazníka a vlivy na jeho koupi? Každá kapitola obsahuje otázky na procvičení a praktické otázky k možnému čtenářovu marketingovému projektu.

To je jedna z věcí, která je na publikaci Základy marketingu ojedinělá. Čtenář je po celou dobu veden k tomu, aby nad textem přemýšlel a pokusil se uplatnit získané poznatky v rámci svého vlastního marketingového projektu. Tím může být nový výrobek, unikátní služba či propagace nějaké akce či charitativního projektu. Fantazii se meze nekladou, a to rozhodně oceňuji. Možná máte v hlavě nějakou myšlenku či nápad, který byste rádi rozvíjeli a realizovali. Tato kniha vám dá ty správné otázky a možná díky tomu doopravdy začnete svůj nápad uskutečňovat. Nejde tedy jen o načtení informací jako v obyčejné učebnici, ale i o jejich okamžité použití.

Kniha vyniká svou srozumitelností a názorností. A to i přesto, že na první pohled působí text kvůli častému zvýraznění důležitých slov poněkud chaoticky. Myslím, že by se k lepší orientaci v textu přispělo spíše využití množství menších podnadpisů nebo kombinace obojího. V textu je většinou v několika málo odstavcích představen teoretický základ. Ten je doplňován a střídán aplikací poznatků na fungování určitých firem a značek, či je využito jiné vysvětlení na praktickém příkladu. Díky tomu se informace lépe vštěpují do paměti a čtenář současně získá přehled o zajímavých aktivitách firem, kterými se pak může blýsknout například na sešlosti s přáteli. Navíc není tolik zahlcen teorií a fakty, je proto snazší přečíst i delší pasáž najednou.

Knihu Základy marketingu bych doporučila všem začínajícím marketérům, studentům škol se zaměřením na ekonomii i lidem, kteří by rádi rozjeli svůj vlastní projekt. Absolvovala jsem na vysoké škole předmět marketing, ale čtení této knihy mě bavilo mnohem víc než čtení skript a doporučených učebnic. Navíc si z něho odnáším řadu užitečných tipů na vlastní projekt.

Název:     Základy marketingu
Originální název:    /
Edice:    Manažer