Recenze: Jan Sovák – Příběh života

5

Akademický malíř Jan Sovák (1953) je v současnosti považován za jednoho z nejlepších paleoartistů neboli kreslířů pravěku. Tento rodák z Tábora, který v současné době žije v Kanadě, se od mládí zajímal o pravěk, čerpal inspiraci především v osobnosti a tvorbě Zdeňka Buriana, s nímž v mládí konzultoval své kresby. Vytváří rekonstrukce pravěkého života, na kterých spolupracuje s významnými paleontology, byl ilustrátorem Crichtonova Jurského parku, jeho ilustrace se objevily i ve dvanácti vzdělávacích filmech Discovery Channel Worldwide. V České republice je spoluautorem například Atlasu fauny České republiky či Encyklopedie naší přírody. Pracuje klasickými výtvarnými technikami, které v poslední době obohacuje o digitální technologie.

pribeh-zivota12. května 2018 osobně pokřtil na veletrhu Svět knihy svou novinku Příběh života, kterou vydalo nakladatelství Slovart. Podle slov autora vznikala kniha asi dva roky a zachytil v ní ve zkratce vývoj života na naší planetě. Po ohromném úspěchu Jurského parku se pozornost soustředila především na dinosaury, ale Jan Sovák komplexně představuje širokou škálu organizmů, které se v průběhu vývoje na Zemi vyskytly, a systematicky zachycuje jejich vývoj a výskyt.

Objemná a výpravná kniha je kombinací populárně naučného textu a encyklopedie. Text je členěn na kapitoly odpovídající jednotlivým časovým obdobím, přičemž na začátku každé kapitoly je po straně tabulka všech etap vývoje kvůli přehlednosti. Následuje charakteristika období a klíčové momenty v jeho průběhu, jako například změny klimatu. Autor také uvádí významná naleziště fosilií a výrazné osobnosti z oblasti paleontologie související přímo s touto etapou vývoje. Podstatnou část každé kapitoly tvoří nejdůležitější zástupci živočichů příslušného období, včetně jejich vyobrazení, stručné charakteristiky a místa výskytu. Všemu samozřejmě dominují skvělé ilustrace a celkové výtvarné řešení knihy. Posun, který zobrazení prehistorických živočichů zaznamenalo od doby Zdeňka Buriana, ocení laická, ale zejména odborná veřejnost.

Jediná drobná výtka souvisí s jinou zvyklostí označování miliard. V úvodu knihy je použito slovo miliarda ve významu, v jakém se vyskytuje v anglofonních zemích, neodpovídá tedy českému vnímání. Nicméně tato naprostá drobnost nijak nenaruší celkový dojem z knihy.

Encyklopedie – a zejména ty dětské – občas trpí chaotičností, křiklavou barevností, k „roztomilým“ obrázkům je přiřazeno pár slov jako výstřižky z novin. Vydavatelé pak spoléhají zejména na předvánoční nákupní horečku, ve které se takový typ knihy snadno prodává. Naopak Jan Sovák přesně nadávkoval členění a množství informací, které kniha přináší. Mladší čtenáři nepochybně upřednostní zábavné listování a prohlížení obrázků, s přibývajícím věkem budou vnímat více textu. Kniha tak poroste s nimi. Dospělým čtenářům umožní krásnou návštěvu prehistorie, malou soukromou cestu do pravěku a v neposlední řadě i pýchu a hrdost, jací jsou Češi v tomto oboru pašáci.

Název: Příběh života

Autor: Jan Sovák

Nakladatel: Slovart