Recenze: Enrique Gracián – Prvočísla. Dlouhá řada do nekonečna

Stejně jako má fyzika základní kameny hmoty v podobě atomů a elementárních částic, jazyk v souhláskách a samohláskách, informatika v bitech, tak matematika v prvočíslech. O vlastnostech těchto elementárních částic matematiky nás seznámí Enrique Gracián ve své knize Prvočísla – dlouhá řada do nekonečna, kterou vydalo nakladatelství Dokořán.

knihaAutor dokázal slibovanou dlouhou řadu do nekonečna vylíčit na pouhých 136 stranách. Kniha je po redakční stránce velmi pěkně zpracovaná. Všech 70 obrázků, grafů a ilustrací má jednotný vizuální styl. Stejně tak i vzorce, kterých se autor očividně nebojí, jsou dobře vysázeny a jsou tak dobře čitelné a oku lahodící. Jazyk, který používá překladatel, je jednoduchý, srozumitelný a čtivý. Za zvláštnost považuji, že kniha nebyla převedena ze španělského originálu, ale z anglického překladu. Předpokládaný okruh čtenářů se bude rekrutovat ze středoškolských a vysokoškolských studentů a učitelů a také ze širokých řad zájemců o matematiku.

Knihu podle mě dobře vystihují následující slova: stručná, výstižná a srozumitelná. Autor se ve výkladu bohužel nepouští do žádných novot a experimentů, vede jej jako ostatní autoři chronologicky. Ke srozumitelnosti výkladu kromě matematických zápisů přispívají výše zmiňované obrázky.

Enrique Gracián, jak jsem již uvedl, postupuje chronologicky od počátku objevení prvočísel až do současnosti. S postupem času ovšem klesá záběr a hloubka, do které se autor pouští, neboť problematika je náročnější a komplexnější. A tak pomalu přechází autor od základních aritmetických operací přes dělitelnost, harmonické řady po funkce komplexní proměnné.

Je jistě ke škodě, že se tak zkušený matematik nepokusil přijít s novým pohledem na danou problematiku. Kniha by tak vybočila z dlouhé, téměř nekonečné řady podobných titulů. Publikace ale i tak může čtenářům (hlavně těm, kteří podobnou ještě nečetli) přinést radost z poznání. Matematicky zběhlejší čtenář ocení dodatek.

Prvočísla. Dlouhá řada do nekonečna
Autor Enrique Gracián
Překlad Jan Klíma