Recenze: Scott Kelby – To nejlepší z Digitální fotografie

Kdo by neznal Scotta Kelbyho. Svými vtípky, přátelským přístupem a jasnými, stručnými radami bez zbytečné teorie si nejspíš získal nejednoho nadšence do fotografie. Přesně deset let po vydání první publikace ze známé série Digitální fotografie ji nakladatelství Zoner Press završuje shrnujícím dílem To nejlepší z Digitální fotografie. Co vám může kniha nabídnout a má smysl si ji kupovat, pokud máte předchozí díly ze série?

knihaKdyž porovnám novou publikaci s Digitální fotografií 2, o které jste si mohli na portálu VaseLiteratura.cz přečíst recenzi před třemi lety, shodují se tematicky v sedmi kapitolách z celkových čtrnácti. Ne, že by byly kapitoly identické, Scott Kelby výběr zúžil a doplnil radami z dalších dílů, díky čemuž i přes větší počet kapitol zůstává téměř stejný rozsah stran. V knize To nejlepší z Digitální fotografie se tak podobně jako v Digitální fotografii 2 setkáme s okruhem rad, jak používat blesk jako profíci, jak fotit ve studiu, na cestách, krajinu, portréty a svatby jako profíci, nechybí ani profesionální tipy, jak získat lepší fotky a fotorecepty pro snímky s velkým S, pochopitelně s obměnou fotografií. Začátečníky možná potěší kapitola Přechod k digitální zrcadlovce a Deset věcí, které by měl každý vědět. Oproti druhému dílu nás Scott Kelby také seznamuje blíž s objektivy, dává nám rady, jak pracovat s ostrostí snímků, jak fotit sport a vše ostatní jako profík. Ale to není mnoho.

Jak napovídá sám titul, nová publikace Scotta Kelbyho je výběrem těch nejlepších rad z předchozích pěti knih. Těžko říct, podle jakého klíče autor rady vybíral a proč je považuje za nejlepší, o tom se nezmiňuje. Snaha udělat výtah z pěti knih plných dobrých rad vyvolává odůvodněné obavy, že taková publikace bude nutně brouzdat po povrchu, anebo naopak vycítíme křečovitou snahu proměnit tři stručné a jasné tipy v jeden rozsáhlejší a nepřehledný. Obě tyto obavy se částečně naplňují.

O povrchnosti jsem se už okrajově zmínila. Když se vedle stručných a přehledných rad, často graficky rozdělených rámečkem s extra tipem nebo jednotlivými kroky, najednou setkáme s polovinou strany nahuštěného a nepřehledného textu (např. u fotografování vodopádů, zvířat, měst při západu slunce a mnoha dalších), tak to náhle nevypadá jako rada kamarádovi, který se na vás právě obrátil a vy ho nechcete zahlcovat zbytečnostmi, jak Scott Kelby své rady prezentuje. Aneb méně je více. Těžko mu to mít za zlé, výběr z pěti knih je oříšek, ale proč se ho tedy snažit rozlousknout?

Možná nás chtěl Scott Kelby prostě znovu pozdravit, říct nám pár vtípků ve svých pověstných úvodech kapitol, možná se chtěl ujistit, že na sobě nepřestaneme pracovat. A koho by snad odradilo pět nadupaných publikací, nabízí mu pomocnou ruku jednou shrnující. Ať už je to jakkoli, pravdou zůstává, že Scott Kelby dává svým čtenářům skvělé rady. A když mu odpustíme těch pár chybiček, nebudeme zklamaní.

A tak, pokud vám chybí nějaký ten zkušenější kamarád, zasvěcenější fotograf, který by vám poradil, seznamte se se Scottem.

Název: To nejlepší z Digitální fotografie
Autor: Scott Kelby