Recenze: Bryan Peterson – Naučte se používat barvu kreativně

5

Nechte se vlákat mezi fotografie plné barev a naučte se něco o tom, jak barvy ovlivňují kompozici, jak správně exponovat jasně bílou, temně černou i všechny barvy mezi nimi a jak barvy vzájemně sladit, aby vznikl harmonický a vyvážený snímek podle vašich představ. Bryan Peterson nás v nové publikaci nakladatelství Zoner Press Naučte se používat barvu kreativně učí nejen lépe fotit, ale také se lépe dívat.

Bryana Petersona můžete znát díky publikacím Naučte se exponovat kreativně nebo Naučte se fotografovat dobře. Stejně jako zmíněné tituly, i nejnovější kniha Naučte se používat barvu kreativně je čtivá a srozumitelná i pro začátečníky. Kdo jiný by vám vysvětlil, proč jsou některé předměty modré a jiné červené na příkladu jídla (chápejte: barev spektra), které jim nechutná, a přitom to dává smysl a vy pochopíte, jak to s těmi barvami vlastně je i z fyzikálního hlediska?

Kniha se dělí na několik přehledných kapitol: Světlo, expozice a barva, Barva a kompozice, Barva a nálada a Zvýraznění barev pomocí nástrojů. Dozvíte se, proč přikládat váhu manuálnímu vyvážení bílé a nenechávat to pouze na fotoaparátu, jak využít barvy pro efektivnější snímky, naučíte se pracovat s barevným kruhem, se kterým si vyzkoušíte, jaké barvy se skvěle doplňují, jaké jsou v kontrastu a jak toho využít. Dočtete se něco o psychologii barev a jak s nimi s tímto pohledem pracovat ve fotografii, a v závěru se podíváte na zoubek Photoshopu, který autor téměř nevyužívá, a tak se o něm ani moc nerozepisuje.

Kapitoly jsou proložené fotografiemi autora i snímky Susany Heide Schellenbergové, která s ním sdílí lásku k barvě, o kterou se dělí i se čtenáři. U každé ukázkové fotografie najdete nejen podrobnější popisek, ale i veškeré technické údaje snímku (použitý fotoaparát, objektiv, clona, rychlost závěrky a ISO).

Bryan Peterson nabádá čtenáře, aby se vyhnuli jakémukoli automatickému nastavování, proto i mezi snímky často uvidíte ukázkovou dvojici s automatickým vyhodnocením a s manuálním nastavením, při kterém fotograf pracuje s vlastním záměrem a nenechává vše na fotoaparátu. Bryan Peterson se snaží své čtenáře naučit dokonale vyhodnotit a zachytit scénu už během focení, než aby barvy zachraňovala postprodukce. Sám využívá jen nástroj Selektivní barva.

Kniha Naučte se používat barvu kreativně přináší nejen dobré rady, jak se naučit pracovat s barvou ve fotografii, ale také radost z rozšířeného vidění světa, ve kterém přestávají být barvy chaotické a mají své pevné místo v našem vnímání. Mimo to vás publikace potěší krásnými barevnými snímky Bryana a Susany.

Název:  Naučte se používat barvu kreativně
Autor: Bryan Peterson
Překlad: Jana Hlávková, Pavel Kristián, Pavel Kristián ml.