Recenze: Michael Freeman – 50 cest ke kreativní fotografii

5

Rádi fotografujete a nebojíte se zlepšovat? Pak jistě znáte Michaela Freemana. Ve více jak dvaceti publikacích nakladatelství Zoner Press provádí čtenáře všemi zákoutími fotografování, od perfektní expozice a kompozice až po zdokonalování v jednotlivých žánrech fotografie. V letošním roce vyšla jeho nová kniha 50 cest ke kreativní fotografii. Co od ní můžeme očekávat?

50 cest ke kreativní fotografiiJak název napovídá, autor nám předkládá padesát tipů, které by mohly oživit naše vnímání a zachycování světa či vést nás ke kreativnějším fotografiím. Autor každý tip někdy až příliš rozsáhle rozepisuje a ilustruje nejen svými fotografiemi, ale i fotografiemi známých fotografů, jako jsou například Bruce Gilden, Paul Strand, Richard Avedon nebo Fu Yongjun. Vaši pozornost osvěží i inspirativní citáty jako například: „Uvědomte si, jaké používáte postupy, a pak se jich zřekněte,“ od Briana Errola a Petera Schmidta. Inspirace jinými autory je pro Michaela Freemana důležitá, stejně tak myšlenka, která by měla stát za snímkem.

Není to poprvé, co Michael Freeman zavádí své čtenáře do říše kreativity. V roce 2011 vydalo Zoner Press publikaci Myslete jako fotograf aneb Kreativní myšlení pro lepší (digitální) fotografie, která se dělí na tři části: Záměr, Styl a Postup. Tento strukturovanější přístup ocení ti, kteří rádi postupují krok za krokem, a vědí, kam směrují a jaký kus cesty už urazili. Na rozdíl od této starší publikace je 50 cest ke kreativní fotografii spíš brainstormingem tipů bez vodicí linie, který využijí především pokročilejší fotografové, kteří se chtějí vyvarovat rutiny nebo nudy a chtějí mít po ruce nevyčerpatelnou zásobu nápadů.

Můžete se například inspirovat jinými druhy umění, třeba básněmi, které převedete do vizuální podoby, jako to udělal Michael Freeman s představou Dantova Pekla. Nebo zkuste pracovat s extrémním světlem, juxtapozicí, zaznamenávejte své nejbližší okolí netradičně, intimně. Své diváky můžete díky Freemanovým cestám ke kreativitě napínat, šokovat, znejišťovat i rozesmívat.

Publikace 50 cest ke kreativní fotografii nás láká dívat se, fotit a nebát se neznámého. Neustrnout v naučených postupech, ale být stále pozorní, připravení, objevovat a těšit se z nových pohledů. Každý z nás se rodí s velkou dávkou kreativity a Michael Freeman nám už několik let ukazuje cestu, po které jít, abychom to nezapomínali.

Název knihy: 50 cest ke kreativní fotografii
Autor: Michael Freeman
Překlad: Nikol Zachovalová Borochová