Recenze: Cinzia Trenchi – Jogurt 50 snadných receptů

5

Všechny, kteří sdílí zájem o publikace týkající se zdravého vaření a využívají jejich přínosných teoretických poznatků v praxi, upoutá tato kniha na první pohled. Z jejího názvu je patrné, že hlavní roli bude hrát jogurt. Pevná obálka i jednotlivé stránky kuchařského knihy ztvárněné do tvaru skleničky od jogurtu považuji za velice efektní design, provedený se vkusem a vtipem.

Jogurt 50 snadných receptůAutorka a zároveň i fotografka uveřejněných lákavých pokrmů nás po přehledném obsahu v úvodu poučí o tom, jak je jogurt zdraví prospěšnou, pro vaření vynikající a snadno dostupnou surovinou. Nezbývá tedy už nic jiného, než se pustit s prvním vybraným receptem do kuchařského díla.

Den zahájíme chutnou snídaní s vhodným typem jogurtu. Spektrum je široké, od klasického z kravského mléka až po rýžový, mandlový, ovesný či sójový. Rostlinná mléka a z nich vyrobené produkty jsou neocenitelnou alternativou pro jedince trpící nesnášenlivostí laktózy. Stejně tak jsou preferovány lidmi konzumující tyto druhy z důvodu jejich osobního, etického či jiného přesvědčení.

Rozmanitost nabízených svačin nejen barvami, ale i cennými složkami výživy je vytvářena použitím převážně zdravějších ingrediencí. Pochutnat si na nich lze v rozličných koláčcích, muffinech, celozrnných tyčinkách a dalších sladkých i slaných dobrotách. Představují vhodné tipy k zakousnutí malého jídla v průběhu dopoledne i odpoledne. Dostatečně zasytí do času chystaného oběda či večeře. Nehrozí nám tak vznik vlčího hladu vedoucího k bezmyšlenkovému konzumování nadměrného množství čehokoliv.

Menu hlavních chodů se rovněž pyšní pozitivními atributy posilujícími lidské zdraví. Jsou nenáročné na čas díky použití velkého množství čerstvé zeleniny, ovoce, ryb, tofu i mnoha jiných doporučených surovin. V zastoupení sacharidové složky, tedy přílohové části, se zde objevuje většinou rýže, kořenová zelenina. K naší škodě ještě ne tak často v kuchyni využívané topinambury nebo artyčoky ozvláštní řadu výborných jídel. Vzájemné propojení chutí rýže a jogurtu mne osobně nejprve zaskočila, přestože na mléčnou rýžovou kaši i krupici nedáme s dcerou dopustit. Ale po vyzkoušení s následným ochutnáním jsme byly obě příjemně překvapeny. Tato kombinace se jistě stane i vaší oblíbenou.

Veškeré recepty a ingredience svědčí o dlouholetém zájmu Cinzie Trenchi. Tím je jednoznačně vyvážené přírodní stravování ve správné nutriční skladbě. Její originální pokrmy jsou z mého pohledu dokonalé. Výjimku tvoří pouze ty, které obsahují cukr třtinový, moučka, hladkou mouku nebo se upravují smažením. Nahradit vhodnějším sladidlem (med, datlový sirup, obilné slady apod.), zaměnit moukou celozrnnou, restovat na nepřilnavé suché rozpálené pánvi či s minimálním množstvím zdravějšího tuku (za studena lisované oleje vhodné k tepelné úpravě i malý kousek poctivého kvalitního másla), to jsou také možnosti pro jejich úpravu. Pokud se nedaří do aktuálního receptu najít lepší alternativu přísad, necháme si na něj jednoduše zajít chuť. Jestliže si jej přesto dopřejeme pouze ojediněle a v rozumném množství, na zdraví a kráse nám neubere. Konzumované vykompenzujeme pohybem a ostatními zdraví prospěšnějšími pokrmy, třeba i z této kuchařky.

Dle rejstříku použitých přísad je upřednostňována skupina potravin spíše rostlinného charakteru. Ideální výběr potvrzující přednost této kuchařské knihy. Pokrmy se tak stávají lépe stravitelné a lidský organismus z nich může řádně vstřebat potřebné makro i mikro živiny. Autorka potvrzuje své letité zkušenosti, praxi spojenou se zájmem i vášní ve vymýšlení a vaření těchto zdravých jídel. S regionálními surovinami, rozličnými bylinkami, jež lahodí na talíři jak oku, tak především našemu žaludku. Každá bylina nám prospívá svou sobě vlastní specifickou látkou. V rozumné koncentraci a množství. Není nad lahodný bylinkový čaj. V létě příjemně vlažný k osvěžení, v zimě horký na zahřátí. Díky nim nemusíme coby kuchaři vzít sůl ani velké množství koření do ruky. Svou jedinečnou chutí a aroma udělají vše za nás naprosto dokonale.

Cinzia Trenchi patří k mnoha dalším lidem, kterým se staly jejich zájmy, znalosti, dovednosti i celkový životní styl každodenní zábavou a profesí zároveň. Je mi velkým potěšením, že společně se mnou můžete čerpat ze všech knih její rukou napsaných, nové znalosti, tipy i rady prospívající lidskému zdraví. Stejně tak zažívat premiéru každého nového pokrmu dle autorčiných receptů ve svých kuchyních.

Název: Jogurt 50 snadných receptů
Autor: Cinzia Trenchi
Nakladatelství: NAŠE VOJSKO, s.r.o.